پنهان شدن یک سیاه چاله کلان جرم در قلب کهکشان راه شیری

نیوزتل: سیاهچاله‎ای کلان جرم در قلب کهکشان راه شیری و جایی در بین گرداب عظیم و درحال چرخش گاز داغ، پنهان شده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، این منطقه متراکم مملو از ستاره، بوسیله نور فروسرخ تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر قابل مشاهده می باشد. تصاویری دقیق و باجزییات مانند این سبب می‎شوند تا شاهد توسعه ماموریت های بیشتری مانند تلکسوپ های فروسرخ در آینده باشیم.
تلسکوپ جیمزوب ناسا نیز تصاویری با وضوح بالا همانند هابل و در در طول موج فروسرخ مانند تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر ثبت خواهدنمود. به نظر شما تلسکوپ فضایی جیمزوب در مورد کهکشان راه شیری ما چه چیزی را فاش خواهد کرد؟
تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا که پرتاب آن بارها به تاخیر افتاده بود یک قدم به سرویس دهی نزدیک تر شده است و به زودی در مدار قرار می گیرد.
آژانس فضایی ناسا می خواهد این تلسکوپ را که تنها چند ماه از انجام آخرین آزمایش هایش در اواخر ماه آگوست گذشته است در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۱ به فضا بفرستد.
این تلسکوپ سوار بر موشک “آریان “۵ آژانس فضایی اروپا از پایگاه فضایی گویان فرانسه به مدار خواهد رفت.
انتظار می رفت تلسکوپ “جیمزوب” که در سال ۲۰۱۶ کامل به نظر می رسید در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود اما این تلسکوپ با تاخیرهایی مواجه گردید و همه گیری کووید-۱۹ نیز راه اندازی و ارسال آن به فضا را بیشتر به تاخیر انداخت. توسعه این تلسکوپ در سال ۱۹۹۶ شروع شده بود و انتظار می رفت در سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار بگیرد اما پژوهشگران برای مدتی ساخت آنرا رها کردند و در سال ۲۰۰۵ طراحی تجهیزات آنرا از سرگرفتند.
“جیمز وب” مقرر است جایگزینی برای تلسکوپ فضایی هابل باشد. این تلسکوپ دارای آینه های بسیار بزرگ تر بوده که می تواند به کمک آنها به کشف نخستین کهکشان هایی که هابل حتی قادر به یافتن آنها نبوده است بپردازد. تجهیزات “جیمز وب” باید در دمای به شدت پایین باقی بمانند تا در اندازه گیری های مادون قرمز آن تداخلی ایجاد نشود بنا بر این این تلسکوپ مجهز به یک سپر خورشیدی بزرگ است.

منبع: