رشد ۱ و نیم برابری سیب زمینی و برنج با پروتئین انسان!

نیوزتل: دانشمندان دریافته اند که استفاده از پروتئین های در رابطه با چاقی در انسان می تواند محصولاتی را بوجود آورد که ۵۰ درصد بیشتر رشد کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بر طبق یک مطالعه جدید از پژوهشگران دانشگاه های “شیکاگو”، “پکن” و “گویژو”، قرار دادن یک ژن در رابطه با چاقی و چربی در انسان، در محصولات زراعی می تواند به رسیدن بیشتر و بزرگتر شدن آنها کمک نماید.
پژوهشگران در مطالعه انتشار یافته در نشریه “نیچر”(Nature) توضیح دادند که اصلاح RNA گیاهی یک استراتژی امیدوار کننده برای بهبود چشم گیر رشد گیاهان و برداشت محصولات بهینه است.
همانطور که می دانیم RNA مسئول خوانش DNA است که سپس پروتئین ها را مدیریت می کند. با این وجود، “چوان هه” پروفسور دانشگاه “شیکاگو” و محقق اصلی این مطالعه و همکارانش دریافتند که RNA فقط DNA را نمی خواند. این تیم تحقیق در سال ۲۰۱۱ دریافت که این سلول همین طور می تواند ماهیت سیستمی را که در آن قرار دارد تنظیم کند. این بدان مدلول است که وقتی RNA تغییر می کند، می تواند پروتئین های تولید شده و تعداد آنها را تغییر دهد. بعد از دریافتن این موضوع، این تیم اهتمام کردند از پروتئینی موسوم به “FTO” استفاده نماید که پروتئینی است که بر رشد سلولی در انسان و حیوان تأثیر می گذارد.
“چوان هه” در یک مصاحبه اظهار داشت که گیاهان پروتئینی مانند FTO ندارند. سپس تیم وی اهتمام کرد نحوه واکنش گیاهان به یک پروتئین خارجی را مطالعه کند و در کمال تعجب، FTO به گیاه صدمه ای نرساند و در عوض، سبب رشد اندازه گیاهان شد.
این تیم ابتدا گیاهان برنج و سیب زمینی را با ژنی پر از پروتئین FTO آزمودند. این پروتئین با چاقی و هورمون هایی که رشد توده چربی در انسان را می افزایند، مرتبط می باشد. از آنجائیکه FTO از نظر شیمیایی RNA گیاهان را تغییر می دهد، آنها ۵۰ درصد بزرگتر و قویتر از حد معمول، با ریشه های بلندتر و تحمل بهتر خشکسالی شدند.
این مطالعه همین طور نشان داد که میزان فتوسنتز در این گیاهان بالا رفته است. این مساله می تواند افق جدیدی را به روی صنعت کشاورزی باز کند.

“چوان هه” اظهار داشت: این تغییر واقعاً چشم گیر است. علاوه بر این، تقریباً روی هر نوع گیاهی که تا حالا آزمایش کرده ایم، کار می کند و این یک تغییر بسیار ساده برای بهینه سازی محصولات زراعی است.
وی ادامه داد: این روش واقعاً امکان مهندسی ژنتیکی گیاهان را فراهم می آورد تا همزمان با گرم شدن بیش از پیش کره زمین بطور بالقوه اکوسیستم را با توجه به این که محصولاتی نظیر چوب، غذا، روغن و دارو را برای ما فراهم می کنند، بهبود ببخشیم. این روش راهی برای افزایش اندازه و مواد موجود در بیشتر گیاهان ارائه می دهد.
این مطالعه شروع یک پروسه طولانی و امیدوار کننده است که می تواند به افزایش برداشت محصولات کشاورزی کمک نماید. بااینکه کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.
در دنیایی که هم گرسنه زیاد است و هم به شدت آلوده شده است و یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای ما از کشاورزی ناشی می شود، می توانیم به مهندسی زیستی اعتماد نماییم. اما بجای رشد محصولات بیشتر، شاید ما باید بر رشد هوشمندتر محصولات تمرکز نماییم. پیشرفت موفقیت آمیز این تیم تنها شروع چیزی است که آنها امیدوارند به تقویت سیستم های زراعی در تمام جهان کمک نماید.

منبع: