دانشمندان در طول دو دهه گذشته در خیلی از نقاط سیاره مریخ موفق به کشف یخ شده اند. بیشتر این یخ های موجود در سیاره سرخ هم توسط ماهواره های مداری مانند مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شده است. اما تعیین اندازه و میزان غبارآلود بودن این یخ‎ها از سطح مریخ کاری دشوار است و این در شرایطی است که دانستن این دو مبحث بسیار مهم می باشد و می تواند به دانشمندان در درک سن یخ ها و نحوه به وجود آمدن این رسوبات یخی کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، به تازگی “آدیتیا کولر”(Aditya Khuller) و “فیلیپ کریستنسن”(Philip Christensen) دانشمندان علوم سیاره‎ای دانشگاه ایالتی آریزونا و “استفان وارن”(Stephen Warren) متخصص یخ و برف زمین “دانشگاه واشنگتن”، به بررسی این مورد پرداخته‎اند و رویکرد جدیدی را برای تعیین دقیق میزان غبارآلود بودن یخ های مریخ ایجاد کردند.
طی این مطالعه محققان با ترکیب داده های کاوشگر فینیکس و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با شبیه سازی های رایانه‎ای که در زمین برای پیشبینی میزان روشنایی برف و یخ یخچال های طبیعی مورد استفاده قرار می‎گیرد، توانستند میزان درخشندگی و غبار آلود بودن یخ‎های مریخی را تعیین کنند.
مریخ یک سیاره غبارآلود است ازاین رو خیلی از یخ های آن غبار آلودند و از نظر ظاهری هم رنگ این یخ‎ها بسیار تیره تر از رنگ برف تازه ای است که امکان دارد روی زمین ببینیم.
هر چه یخ غبار آلودتر باشد، رنگ آن هم تیره‎تر و در نتیجه گرم تر است که این مورد می‎تواند بر پایداری و تکامل آن در طول زمان تأثیر بگذارد. بنابراین می‎توان گفت در شرایط خاص این عوامل امکان دارد در ذوب شدن یخ ها در مریخ اثرگذار باشند.
کولر در اینباره اظهار داشت: امکان دارد این یخ های تیره غبارآلود در حدود چند سانتی متر ذوب شوند. هرگونه آب مایع زیرسطحی که از فرآیند ذوب شدن تولید می شود هم با آمدن لایه جدیدی از یخ بر رویش، از تبخیرشدن در جو مریخ در امان خواهد بود.
محققان بر مبنای شبیه سازی های انجام شده پیشبینی می کنند که یخ مشاهده شده توسط کاوشگر فینیکس همانند رسوبات یخی پیش تر کشف شده در بخش میانگان مریخ، در طول میلیون‎ها سال پیش و در اثر بارش برف غبارآلود شکل گرفته است.
کولر در پایان اضافه کرد: اعتقاد عموم بر این است که مریخ در طول تاریخ خود چندین عصر یخبندان را تجربه کرده است. به نظر می‎رسد که یخ‎ها موجود در بخش میانگان مریخ هم باقی مانده این بارش برف غبارآلود باستانی هستند.
محققان قصد دارند در آینده بیشتر به بررسی یخ های این سیاره بپردازند. آنها درحال توسعه شبیه سازی‎های رایانه‎ای جدیدتری از یخ‎های مریخ هستند تا نحوه تکامل آنها در طول زمان را مطالعه کنند.

منبع: