تشخیص ناهنجاری ژنتیکی سرطان؛ ساخت تست ژنتیکی سرطان های وراثتی

نیوزتل: پژوهشگران با بهره گیری از روش و ابزار جدیدی موفق شدند ناهنجاری های ژنتیکی در رابطه با سرطان را شناسایی کنند.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری، پژوهشگران کشور محصولی برای تست ژنتیکی سرطان های وراثتی طراحی کردند که کاربرد مهمی برای پیش گیری از مبتلاشدن به سرطان دارد. این تســت ناهنجاری هــای ژنتیکــی مرتبــط بــا ســرطان را در افــراد شناســایی می کنــد. رویکــرد اجـرای آن نیز به این صورت است کـه پـس از تهیـه نمونـه خـون، DNA اسـتخراج و بــه کمــک فنــاوری توالی یابــی نســل جدیــد و بــا تکنیــک WES توالی یابی ژنوم فرد انجام می شود.
پس از آن داده هــای حاصــل از این اقدام بــه کمــک پایگاه هــای داده موجــود تحلیــل و ارزیابــی می شود و نتایــج حاصــل از تحلیــل داده توســط متخصــص ژنتیــک مــورد ارزیابــی ثانویــه قــرار می گیــرد و نتایـج نهایـی بـه صـورت گـزارش بالینـی در اختیـار متخصـص قـرار داده می شـود. ایـن تسـت گـزارش وجـود ناهنجـاری ژنتیکـی در فـرد را بـه طـور کلـی و ناهنجـاری ژنتیکـی مرتبـط بـا سـرطان را بـه صــورت خــاص بــه متخصــص ارائــه می دهــد.
این تســت ژنتیکــی بــرای افــرادی کــه دارای ســابقه وراثتــی ســرطان هســتند یــا بــه اصطـلـاح فــرد پرخطـری در زمینـه سـرطان هسـتند، کاربـرد دارد. کاربردهـای محصـول بـرای افـراد پرخطـر تشخیص ناهنجاری ژنتیکی در رابطه با سرطان، پیش گیری از مبتلاشدن به سرطان در فردی که به سرطان مبتلا نشده است، پیش گیری از ابتلای دیگر اندام های سرطان در فردی که به سرطان مبتلا شده است و پیش گیری از انتقال ناهنجاری ژنتیکی در رابطه با سرطان به نسل بعد است.
تســت های ژنتیکــی ســرطان های وراثتــی بــه عنــوان تســت های پیشــگیرانه شــناخته می شــوند و در افــرادی کــه هنــوز بــه ســرطان مبتــلا نشــدند، راهکارهــای درمانــی ممکــن را توصیــه می کننــد.
پیشــگیری از ابتـلا بــه ســرطان باعــث کاهــش نــرخ ابتــلا بــه ســرطان در کشــور و هزینه هــای اقتصــادی کشــور می شــود. از طــرف دیگــر پیشــگیری از ابتــلای اندام هــای دیگــر بــدن فـردی کـه بـه سـرطان مبتـلا شـده اسـت، امـکان درمـان سـرطان و بـالا بـردن کیفیـت زندگـی بیمـار را فراهــم می کنــد کــه این مساله امیــد بــه زندگــی راافزایش میدهد.

منبع: