اعطای اولین حق اختراع جهان به یک هوش مصنوعی!

نیوزتل: آفریقای جنوبی برای نخستین بار در دنیا یک اختراع را که توسط هوش مصنوعی ابداع شده است، به نام آن ثبت نمود و در حقیقت برای اولین بار به شکل قانونی یک هوش مصنوعی را ˮمخترعˮ دانست.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دفتر ثبت اختراعات آفریقای جنوبی نخستین امتیاز پتنت یا حق اختراع در جهان را برای یک اختراع ثبت شده توسط هوش مصنوعی به نام “دابوس”(DABUS) اعطا کرد.
این اختراع مربوط به ابداع یک ظرف غذای مخصوص است که برمبنای “هندسه فراکتال” و برای جابجایی آسان توسط ربات ها طراحی شده است.
لازم به ذکر است که آفریقای جنوبی دارای یک سیستم بررسی حق اختراع نیست، بدین سبب اهمیت پذیرش این اختراع ممکنست کمتر از سایر کشورهای پیشرفته باشد. با این وجود، این پیشرفت باز هم یک نقطه عطف مهم در دنیای هوش مصنوعی شمرده می شود.
این حق اختراع، “دابوس” را تحت عنوان “مخترع” ذکر می کند و می گوید که این اختراع بطور خودکار ازطریق یک هوش مصنوعی به وجود آمده است.
“دابوس” یک سیستم هوش مصنوعی است که ازطریق یک فیزیکدان به نام “استفان تالر” توسعه یافته است. وی یکی از پژوهشگران برجسته در حوزه هوش مصنوعی و برنامه نویسی است. به گفته ی ایشان، “دابوس” یک ماشین خلاق است که “طوفان فکری”(brainstorming) انسان را برای ایجاد ایده ها و اختراعات جدید تقلید می کند.
“دابوس” نوعی هوش مصنوعی است که اغلب بعنوان “ماشین های خلاقیت” نامیده می شوند، برای اینکه آنها قادر به عملکرد آزاد و به شیوه های پیچیده هستند. داده ها را می توان با ماشین های خلاقیت پردازش و تجزیه و تحلیل کرد. آنها می توانند شبیه به یک کودک یاد بگیرند و بعد از آن، قادر هستند بدون نیاز به انسان بطور مستقل عمل کنند. در نتیجه این فرایند، می تواند مشکلاتی را حل کند که انسان ها نمی توانند آنرا سریع حل کنند.
“دابوس” بوسیله همین پروسه قادر به اختراع یک ظرف غذا برمبنای هندسه فراکتال شده است که موجب افزایش چسبندگی و انتقال حرارت می شود.
در صورتیکه درخواست ثبت اختراع “دابوس” در دفاتر ثبت اختراع در بعضی از کشورهای دیگر مانند ایالات متحده و انگلیس نیز ثبت شده بود، اما ناموفق بود. دادگاه عالی انگلیس و ولز دو درخواست ثبت اختراع “تالر” را رد کردند و اظهار داشتند که هوش مصنوعی یک “شخص حقیقی” نیست و بدین سبب نمی تواند تحت قانون ثبت اختراعات بریتانیا یک مخترع تلقی شود.
اداره ثبت اختراعات اروپا نیز این درخواست را رد کرد و ادعا نمود که سیستم های هوش مصنوعی فاقد “شخصیت حقوقی” هستند و بدین سبب نمی توانند مالکیت قانونی داشته باشند.
این درخواست در دفتر ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده نیز رد شد، چونکه هوش مصنوعی با تعاریف آنها که مخترع باید از ادراک ذهنی که تنها انسان دارای آنست، برخوردار باشد، مطابقت نداشت.
با این وجود بعد از تصمیم مهم آفریقای جنوبی و پذیرش ثبت این حق اختراع، دادگاه فدرال استرالیا نیز حکم داد که سیستم های هوش مصنوعی را می توان بطور قانونی بعنوان مخترع به رسمیت شناخت و به این نتیجه تاریخی رسید که مخترع می تواند غیر انسانی نیز باشد.
“تالر” اظهار داشت: این بیشتر یک نبرد فلسفی بود و بشریت را متقاعد کرد که شبکه های عصبی خلاق تولید شده توسط من، الگوهای قانع کننده ای برای شناخت، خلاقیت، حساسیت و آگاهی هستند. این واقعیت که اخیراً مشخص شده است که “دابوس” اختراعاتی با ارزش ثبت اختراع به وجود آورده است، شواهد بیشتری است که این سیستم درست مانند مغز انسان آگاه عمل می کند.

منبع: