از بین بردن مقاومت دارویی کروناویروس با از کار انداختن یک آنزیم!

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، آنزیمی را شناسایی کرده اند که از کار انداختن آن می تواند مقاومت کروناویروس در مقابل داروهای ضد ویروسی را از بین ببرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، کروناویروس توانایی سرسختانه ای را برای مقاومت در مقابل بیشتر داروهای ضد ویروسی نشان داده است اما شاید پژوهش جدیدی که به سرپرستی یکی از دانشمندان “دانشگاه ایالتی آیووا”(Iowa State University) انجام شده، بتواند به غلبه بر قدرت دفاعی ویروس کمک نماید.
این پژوهش جدید، جزئیاتی را در مورد ساختار یک آنزیم مهم نشان داده است که در کروناویروس وجود دارد. این آنزیم معروف به “ExoN”، داروهای ضد ویروس را از آران ای ویروس حذف می کند و اثر آنها را از بین می برد. این پژوهش جدید، ساختارهای اتمی آنزیم ExoN را نشان داده است که می توانند به توسعه روش های جدیدی برای غیرفعال کردن آنزیم بیانجامند و راه را برای عرضه درمان های بهتر کووید-۱۹ هموار کنند.
“یانگ یانگ”(Yang Yang)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: اگر ما راهی برای مهار این آنزیم پیدا نماییم، شاید بتوانیم به نتایج بهتری برای از بین بردن ویروس با استفاده از درمان های ضد ویروسی “نوکلئوزید”(Nucleoside) دست یابیم. درک این ساختار و جزئیات مولکولی نحوه عملکرد ExoN می تواند به توسعه بیشتر ضد ویروس ها کمک نماید.
کروناویروس یک ویروس آران ای است؛ بدین معنا که ماده ژنتیکی آن از “اسید ریبونوکلئیک”(Ribonucleic acid) تشکیل شده است. هنگامی که ویروس تکثیر می شود، باید آران ای را بسازد اما ژنوم ویروس در مقایسه با سایر ویروس های آران ای، به صورت غیرمعمولی بزرگتر است و این موضوع، احتمال بروز خطا هنگام ساخت آران ای را زیاد می کند. این خطاها به صورت نوکلئوتیدهای ناهماهنگ ظاهر می شوند و خطاهای بیش از حد می توانند از انتشار ویروس پیشگیری کنند.
یانگ افزود: آنزیم ExoN، مانند یک تصحیح کننده عمل می کند و ناهماهنگی های آران ای ویروس و خطاهایی را که هنگام ساخت آران ای اتفاق می افتند، تشخیص می دهد. این آنزیم فقط در کروناویروس و چند خانواده ویروسی نزدیک به آن وجود دارد.
وی ادامه داد: همان روشی که خطاهای تکثیر را از بین می برد، عوامل ضد ویروسی را که معمولاً برای مقابله با سایر ویروس های آران ای مانند HIV، HCV و ابولا مورد استفاده قرار می گیرند، هم از بین می برد. شاید این مورد بتواند توضیح دهد که چرا درمان کروناویروس، بسیار دشوار است.
یانگ و همکارانش در این پژوهش، از “میکروسکوپ الکترونی کرایو”(cryo-EM) استفاده کردند. درک این ساختار می تواند به توسعه مولکول هایی بیانجامد که به آنزیم متصل می شوند و آنرا از کار می اندازند. یانگ اظهار داشت: این مرحله بعدی برای آزمایشگاه من و همکارانم است. یافتن چنین مولکولی می تواند ویروس را برای مبتلا شدن به داروهای ضد ویروسی مستعد سازد یا امکان بهینه سازی داروهای ضد ویروسی کنونی مانند “رمدسیویر”(Remdesivir) را فراهم آورد.
این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.

منبع: