رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد؛ کارایی ۹۹ درصدی واکسن پاستوکووک

به گزارش نیوزتل رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه اوایل شهریور ماه نتایج واکسن مشترک ایران و کوبا (پاستوکووک) تحلیل می شود اظهار داشت: بنا داریم در این زمان نتایج نهایی را به سازمان بهداشت جهانی ارسال نماییم.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، دکتر علیرضا بیگلری امروز در نشست خبری که بصورت آنلاین در محل وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: واکسنی که بصورت همکاری مشترک با کوبا همزمان با شیوع بحران کرونا شروع کردیم درحال تست کارآزمایی فاز سوم است.
وی اظهار داشت: تا حالا در فاز سوم، این واکسن در ۸ شهر ایران به ۲۴ هزار نفر تزریق شده است.
بیگلری با اعلان اینکه اوایل شهریور ماه نتایج این فاز از واکسن پاستوکووک مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: بنا داریم پس از آن نتایج را به سازمان بهداشت جهانی اعلام نماییم.
رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر این که امیدواریم تاییدیه را از سازمان بهداشت جهانی گرفتن نماییم اشاره کرد: اولویت اول تامین نیاز دو کشور ایران و کوبا است و پس از آن بنا داریم سایر کشورها را از این واکسن تامین نماییم.
به گفته وی، این واکسن در تاریخ سلامت کشور یک اتفاق ماندگار خواهد بود و الان نظر خیلی از کشورها را معطوف خود کرده است. رییس انستیتو پاستور ایران افزود: موسسه انستیتو پاستور ایران با شروع بحران کرونا چندین مسئولیت را پذیرفت که از آنها به خوبی برآمده اند.
بیگلری اضافه کرد: در ابتدا موضوع تشخیص کووید ۱۹ بر عهده انستیتو پاستور قرار گرفت و دقیقا این مساله زمانی بود که با محدودیت کیت مواجه بودیم.
وی با اعلان اینکه خوشبختانه با اقداماتی که انجام دادیم توانستیم در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص کرونا را به بالاترین میزان برسانیم، اظهار داشت: پس از موضوع تشخیص کرونا، متمرکز به موضوع واکسن شدیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: ما همیشه درصدد بودیم واکسن موثر، کارا، ایمن، با عوارض کمی را داشته باشیم، بدین جهت همکاری مشترک خودرا که با کوبا از دو سال قبل از شیوع ویروس کرونا آغاز نموده بودیم، در راه تولید واکسن کووید ۱۹ قرار دادیم.
بیگلری افزود: انستیتو پاستور ایران با انستیتو فینلای کوبا قبل از این همکاری مشترکی در حوزه واکسن ذات الریه کودکان را آغاز نموده بود که ما درصدد آمدیم این همکاری را باتوجه به اپیدمی کرونا به واکسن کووید ۱۹ اختصاص دهیم.
وی با اعلان اینکه هم اکنون واکسن ذات الریه کودکان یا پونوموکوک را کمتر کشوری تولید می کند، اظهار داشت: اما کشور کوبا توان تولید این واکسن را داشت و ما از انستیتو پاستور وارد همکاری مشترک با این کشور شدیم.
رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر این که برای تولید بسیاری از واکسن ها از زیرساخت واکسن ذات الریه استفاده می نمایند، اظهار داشت: به همین دلیل با یک تصمیم مدیریتی به فکر ایجاد زیرساخت لازم برای تولید واکسن کووید ۱۹ افتادیم.
به گفته بیگلری، خوشبختانه تا حالا فازهای یک و دو در کوبا و فاز سه بالینی واکسن پاستوکووک-ایران یا سوبرانا-کوبا خاصیت های خوبی دارد و نتایج این تست ها نشان داده علاوه بر کارایی، ایمن و بی خطر است.
وی با تاکید بر این که برای ساخت این واکسن از بایوتکنولوژی بر پایه علم بیوشیمی استفاده شده است، اظهار داشت: ما باید واکسنی را به تولید می رساندیم که با جهش های مختلف آینده روبرو شود بدین جهت نتایج نشان داد که این واکسن در مقابل جهش های مختلف تا ۹۹ درصد مقابله می کند.
رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر این که در این واکسن دوز یادآور را قرار دادیم، اظهار داشت: دوز یادآور در خیلی از واکسن های کووید ۱۹ مدنظر نبوده اما در این واکسن از همان ابتدای فعالیت به دوز یادآور توجه ویژه ای داشتیم.
بیگلری اضافه کرد: دوز یادآور این واکسن مناسب برای افرادی است که قبل از این به کرونا مبتلا شده اند؛ همین طور این دوز یادآور برای دوز دوم خیلی از واکسن ها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
وی اشاره کرد: کارآزمایی های بالینی در کوبا نشان داد واکسن سوبرانا در مقابل واریانت های مختلف همچون آفریقای جنوبی و واریانت هایی که واکسن گریز هستند کارایی بالایی دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه کارایی این واکسن ۹۹ درصد بوده است، اشاره کرد: خیلی از واکسن های کووید ۱۹ با واریانت های مختلف کارایی خودرا از دست داده اند اما تست های بالینی واکسن ایران-کوبا نشان داد می تواند در مقابل واریانت های مختلف مقاومت نشان دهد.
بیگلری اضافه کرد: همین طور تحقیقات نشان داد که با تزریق این واکسن ۹۵ درصد مبتلاشدن به کرونا در افراد کاهش پیدا می کند.
وی با اعلان اینکه حالا خیلی از کشورها به واکسن ایران-کوبا واکنش نشان داده اند، اظهار داشت: به سبب این که نتایج کارآزمایی این واکسن خوب بوده توجه جهانی به این واکسن معطوف شده است.
خط تولید صنعتی واکسن پاستووک راه اندازی می شود
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه راه اندازی خط تولید صنعتی واکسن پاستووک اول شهریور ماه تمام می شود، اظهار داشت: همین طور اوایل پاییز این خط تولید با ظرفیت سه میلیون دوز به بهره برداری می رسد.
بیگلری اشاره کرد: همین طور برمبنای برنامه ریزی ها بنا داریم خط دوم تولید واکسن پاستووک را از انتهای پاییز با ظرفیت دو برابری به بهره برداری برسانیم.
وی با اعلان اینکه جمعیت کوبا کمتر از جمعیت ایران است، اظهار داشت: باتوجه به این مساله بناست که نصف واکسن تولید شده در این کشور به ایران منتقل شود تا پاسخگوی جمعیت کشورمان از لحاظ تامین واکسن باشد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر این که به این صورت تولید در کشور و تولید در کوبا و انتقال آن به ایران می تواند زمینه واکسیناسیون را فراهم سازد اظهار داشت: تا زمانی که نیاز به تولید واکسن داشته باشیم این خطوط تولید مشغول فعالیت هستند و پس از آن قصد صادرات داریم.
بیگلری اشاره کرد: خط تولید راه اندازی شده برای واکسن پاستووک در کشور در آینده با به انتها رسیدن کووید ۱۹ می تواند بهره برداری های دیگری داشته باشد.
به گفته وی، در اصل ما شهریور ماه تولید انبوه واکسن پاستووک را خواهیم داشت و هر واکسن تولید شده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.
واکسن جدیدی در راه است
رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید واکسن جدید دیگری در انستیتو پاستور آگاهی داد و اظهار داشت: هم اکنون مطالعات حیوانی واکسن دیگری همزمان با تولید واکسن کرونا در این مجموعه انجام گرفته که دانش فنی آن مختص ایران است.
وی با اعلان اینکه ایران پنجمین کشور تولیدکننده این واکسن خواهد شد، اظهار داشت: می خواهیم کارآزمایی بالینی این واکسن را پس از اعلام نام آن شروع نماییم.

منبع: