استقامت درحال آماده شدن برای یک عملیات خاص

نیوزتل: ناسا بتازگی در حساب کاربری مریخ نورد ˮاستقامتˮ در توییتر از آماده شدن این مریخ نورد برای انجام اولین عملیات نمونه برداری سنگ های مریخی آگاهی داد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، این مریخ نورد هر آنچه برای این ماموریت لازم است را همراه خود دارد. ناسا درحال آماده سازی نهایی مریخ نورد استقامت برای جمع آوری نخستین نمونه از سنگ مریخ است و مقرر است این نمونه ها طی ماموریت های برنامه ریزی شده آینده به زمین منتقل شوند. این مریخ نورد شش چرخ ناسا درحال جستجو و بررسی قسمتی از دهانه جزرو به نام “Cratered Floor Fractured Rough” است. این مریخ نورد اولین نمونه های خود از منطقه ای به نام ” Cratered Floor Fractured Rough ” جمع اوری خواهد نمود.
انتظار می رود این ماموریت مهم طی دو هفته آینده شروع شود. “توماس زوربوچن” (Thomas Zurbuchen) معاون علمی ناسا اظهار داشت: هنگامی که نیل آرمسترانگ ۵۲ سال پیش نخستین نمونه را از دریای آسایش جمع آوری کرد، فرایندی را شروع کرد که دانش بشریت را از نو نوشت. انتظار دارم که مریخ نورد ناسا نیز در نخستین عملیات جمع آوری نمونه خود اینطور عمل کند.
دریای آسایش نام یکی از دریاوارهای کره ماه است. این دریاوار در حوضه آسایش در سطح ماه واقع شده است. مواد درون این دریاوار از بازالت در ارتباط با سنین میانی تا جوان در دوره رگباری بالا تشکیل شده است.
نیل آرمسترانگ این عملیات را در ۳ دقیقه و ۳۵ ثانیه انجام داد. مریخ نورد استقامت برای تکمیل نخستین عملیات نمونه برداری خود حدود ۱۱ روز زمان نیاز دارد برای اینکه باید دستورالعمل های خودرا از صدها میلیون مایل دورتر از مریخ دریافت کند.
عملیات نمونه برداری زمانی شروع می شود که مریخ نورد همه ابزارهای لازم برای نمونه برداری را در نزدیکی بازوی رباتیک خود به طول ۷ فوت (طول ۲ متر) قرار دهد. سپس این مریخ نورد یک بررسی تصویری انجام خواهد داد و دانشمندان پشتیبان این ماموریت خواهند توانست مکان دقیق آنرا برای جمع آوری نخستین نمونه تعیین کند.

ابزارهای این مریخ نورد شامل SHERLOC، PIXL و دوربین WATSON کار تجزیه و تحلیل مواد معدنی و شیمیایی آن ناحیه را بر عهده خواهند داشت.
دوربین های SuperCam و Mastcam-Z نیز در این عملیات جمع اوری نقشی مهم خواهند داشت. SuperCam لیزر خودرا به سطح ناحیه مورد نظر شلیک می کند و به جمع آوری دیگر داده ها می پردازد، Mastcam-Z نیز تصاویری با وضوح بالا از ان ناحیه ثبت می کند. این پنج ابزار در کنار هم تجزیه و تحلیل بی سابقه ای از مواد آن ناحیه انجام خواهند داد.
بعد از بررسی ناحیه و انجام عملیات نمونه برداری با کمک ابزار خود، این مریخ نورد مواد جمع اوری شده را در یک لوله نمونه گیری ذخیره می کند.
مریخ نورد “استقامت” که تازه ترین و پیشرفته ترین مریخ نورد ناسا توسط دانشمندان و مهندسان این سازمان فضایی به حساب می آید، به منظور انجام ماموریت های علمی خود ابزارهای علمی زیادی را همراه خود دارد که همگی از پیشرفته ترین ابزارهای ناسا برای کاوش سیاره ای هستند.
مجموعه ای از تجهیزات علمی مانند رادار زمین نفوذ، طیف سنج جهت بررسی ترکیبات خاک، چندین دوربین برای ثبت تصاویر پانوراما و کلوزآپ از سطح مریخ و ابزاری برای تولید اکسیژن از دی اکسید کربن همراه “استقامت” است. همه این تجهیزات به این علت طراحی شده اند که اکتشافات آینده هم توسط ربات و هم توسط انسان، ساده تر و کارآمدتر صورت بگیرد.
این مأموریت، دو هدف دارد. نخستین هدف، بررسی های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همین طور قابل سکونت بودن آنست. دلیل دوم نیز جمع آوری نمونه هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. ماموریت دیگری که برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است، مقرر است لوله های آزمایشی جمع آوری شده توسط مریخ نورد “استقامت” را به زمین بازگرداند تا مورد بررسی جامع تر قرار بگیرند.
دهانه ی جزرو که مریخ نورد “استقامت” در آن فرود آمد، ۲۸ مایل(۴۵ کیلومتر) است و حاوی رسوبات یک رودخانه ی خشک شده ی قدیمی است. دانشمندان اعتقاد دارند که ۳.۵ میلیارد سال پیش دهانه ی جزرو مکان دریاچه ای بزرگ با دلتا بوده است. آنها معتقدند گرچه آب دریاچه مدت هاست خشک شده، اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه هایی از حیات گذشته وجود داشته باشد.

منبع: