استقرار اولین نیروگاه هیدروژن سبز دریایی جهان در سواحل فرانسه

نخستین نیروگاه هیدروژن سبز دریایی جهان که در سواحل فرانسه درحال ساخت است، از آب فراوان استفاده می نماید و به توربین های بادی دریایی متصل است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک نیروگاه تولید هیدروژن دریایی مقرر است سال آینده در سواحل فرانسه شروع به کار کند.
این نیروگاه که از راه برق تولیدی یک توربین بادی شناور در نزدیکی آن به نام “فلوت ژن”(Floatgen) تأمین می شود، در سواحل “Le Croisic” در فرانسه تاسیس خواهد شد.
این نیروگاه بمحض بهره برداری، به نخستین مرکز تولید هیدروژن سبز دریایی در جهان تبدیل خواهد شد.
این پروژه توسط شرکت هیدروژن سبز “Lhyfe” و دانشکده مهندسی فرانسوی “Centrale Nantes” درحال توسعه است.
در بیانیه مطبوعاتی دست اندرکاران این پروژه آمده است که این سایت دارای شرایط محیطی سختی است که به این مفهوم است که برای فناوری تولید هیدروژن ایده آل است.
“متیو گوسن” مدیرعامل و بنیان گذار شرکت “Lhyfe” اظهار داشت: ما متقاعد شده ایم که تولید دریایی هیدروژن تجدیدپذیر یک چاره کاملا مناسب برای استقرار گسترده هیدروژن است.
وی ادامه داد: ما در پیشرفت خود گام های بلندی برمی داریم و مصمم هستیم نخستین کسی در جهان باشیم که چاره ای برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر دریایی به کار می گیرد.
از آنجائیکه آب مورد نیاز برای فرایند الکترولیز برای تولید هیدروژن به مقدار نامحدود در دریا موجود است و این نیروگاه جدید هم می تواند با استفاده از توربین های بادی دریایی تأمین نیرو شود، پتانسیل زیادی برای مقیاس پذیری و استقرار در مقیاس صنعتی به صورت بالقوه دارد.
این نیروگاه در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری می رسد و بعد از آن، این فناوری به سمت استقرار گسترده صنعتی در سال ۲۰۲۴ حرکت می کند.
توربین های بادی دریایی و فناوری های هیدروژنی این پتانسیل را دارند که به کشورها در رسیدن به اهداف مقابله با تغییرات آب و هوا طی سالهای آینده کمک کنند. به صورت خاص، اتومبیل های هیدروژنی سبز در کنار وسایل نقلیه الکتریکی می توانند اتکای ما را به موتورهای احتراق داخلی بنزینی و گازسوز کاهش دهند.
با این وجود بحث در مورد اعتبار وسایل نقلیه هیدروژنی در حالیکه تابحال تنها به الکتریسیته به صورت عمده پرداخته شده است، همچنان ادامه دارد و به عنوام مثال “ایلان ماسک” مدیر عامل شرکت “تسلا”، خودرو های هیدروژنی را بعنوان یک شکل گنگ از ذخیره سازی انرژی برای خودرو ها عنوان کرده است.
اما برخلاف ادعای “ماسک”، سایر خودروسازان همچون “بی ام و” از فناوری هیدروژنی پشتیبانی می کنند و بعنوان مثال شرکت خودروسازی “تویوتا” به فناوری خودروی هیدروژنی معروف به “میرای”(Mirai) رسیده است و توانسته با یک مرتبه پر کردن باک آن از هیدروژن، ۱۰۰۰ کیلومتر راه برود و به یک رکورد جهانی برسد.