تلسکوپ فضایی هابل از کار افتاده است

نیوزتل: تلسکوپ فضایی ˮهابلˮ ناسا به سبب خراب شدن یک کامپیوتر داخلی، فعلا کار خودرا متوقف کرده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، تلسکوپ فضایی “هابل” ناسا که بیش از ۳۰ سال در فضا بوده و به اکتشافات بی شماری دست یافته است، به سبب وجود مشکلی در کامپیوتری متعلق به دهه ۱۹۸۰ که ابزارهای علمی آنرا کنترل می کند، از کار افتاده است.
آژانس فضایی ایالات متحده روز چهارشنبه گفت این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۰ به مدار نزدیک زمین پرتاب شد، همه مشاهدات نجومی را متوقف کرده است.
“هابل” که یک پروژه مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، از مدت کوتاهی بعد از ساعت ۱۶ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی روز یکشنبه کار نمی کند و این مساله نیز احیانا به سبب اشکال در برد حافظه آنست.
کنترل کننده های پرواز مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند اهتمام کردند کامپیوتر را روز دوشنبه باردیگر راه اندازی کنند، اما باردیگر همان اتفاق رخ داد. هم اکنون، دوربین ها و سایر ابزارها در حالتی موسوم به “حالت امن” قرار دارند.
در صورت درست شدن، پیش از روشن شدن ابزارهای علمی و از سرگیری مشاهدات، تلسکوپ به مدت یک روز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: این کامپیوتر یک سیستم کامپیوتر ۱ فضاپیمای استاندارد ناسا (NSSC-۱) است که در دهه ۱۹۸۰ تولید شده است. این قسمتی از ماژول فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده است که در آخرین ماموریت در سال ۲۰۰۹ تعویض شد. ماژول مذکور دارای سطوح مختلف افزونگی است که می تواند روشن شود تا در صورت لزوم بعنوان سیستم اصلی عمل کند.
سخنگوی ناسا در گفت و گو با دیلی میل اظهار داشت که NSSC-۱ دارای چهار ماژول حافظه است، اما فقط به یک مورد نیاز دارد و این مانند برد حافظه چند تراشه ای روی یک لپ تاپ است که در صورت وجود مشکل قابل تعویض است.
“هابل” در سال ۱۹۹۰ شروع به کار کرد، اما باوجود انجام یکسری تعمیرات و بروزرسانی توسط فضانوردان، با گذشت زمان نشانه های بیشتری از پیری بروز می دهد.
“هابل” اخیراً سی و یکمین سالگرد تاسیس خود در فضا را جشن گرفت و این کار را با تصویری از یک ستاره غول پیکر که در لبه نابودی قرار دارد، انجام داد.
آژانس فضایی ایالات متحده می خواهد تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری “جیمز وب” را جایگزین هابل کند، اما بتازگی پرتاب آن با تأخیرهایی روبرو شده است.

منبع: