واضح ترین شبیه سازی ۳بعدی شکل گیری ستاره

نیوزتل: اخترفیزیکدانان با کمک چارچوب محاسباتی موسوم به ˮSTARFORGEˮ(تشکیل ستارگان در محیط های گازی) نخستین شبیه سازی ابر گازی را در محل تشکیل ستاره ها به وجود آورده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، اخترفیزیکدانان دانشگاه “نورث وسترن” از این چارچوب برای شبیه سازی سه بعدی با وضوح بالا شکل گیری ستارگان استفاده کردند.
این شبیه سازی برای دوست داران علم اخترشناسی فرصتی را فراهم می آورد تا سوسو زدن ستاره ها را در یک ابر گازی رنگی فضای ۳ بعدی ببینند. گفتنی است این شبیه سازی نخستین شبیه سازی است که همزمان با تکامل و پویایی مدلسازی می شود.
گفتنی است STARFORGE ستارگان را بطور همزمان بررسی می کند و از آنها برای تعیین و شبیه سازی نحوه تعامل آنها با یکدگیر استفاده می نماید.
“مایکل گرویدیچ”(Michael Grudić) از پژوهشگران مطالعه اظهار داشت: مردم چند دهه است که کار شبیه سازی ستاره را انجام می دهند اما STARFORGE یک جهش کوانتومی در فناوری است. سایر مدلها فقط قادر به شبیه سازی یک لکه کوچک از ابر در محل تشکیل ستارگان بوده اند اما ما قادر به شبیه سازی کل ابر با وضوح بالا بودیم.
شبیه سازی حاصل نشان میدهد که توده ای از گاز(ده ها تا میلیون ها برابر جرم خورشید) در کهکشان شناور هستند.
پژوهشگران در آخر گفتند، اگر بتوانیم شکل گیری ستاره را درک نماییم، می توانیم شکل گیری کهکشان را نیز درک نماییم و با درک شکل گیری کهکشان می توانیم بیشتر بدانیم که جهان از چه چیزی تولید شده است.

منبع: