یک داروی ضد ویروس، میزان عفونت کووید-۱۹ را در ریه های همسترها کم کرد

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی با کمک یک داروی ضد ویروس توانستند میزان عفونت را در ریه همسترهای مبتلا به کروناویروس کاهش دهند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهش جدیدی که در “موسسه ملی سلامت”(NIH) آمریکا انجام شده است، نشان داده است که داروی ضد ویروس معروف به “MK-4482” به صورت قابل توجهی، میزان ویروس و صدمه ناشی از بیماری را در ریه همسترهای مبتلا به کروناویروس می کاهد. MK-4482 که به صورت خوراکی مصرف می شود، حالا در مرحله آزمایش های بالینی انسانی قرار دارد. “رمدسیویر”(Remdesivir) هم یک داروی ضد ویروس می باشد که “سازمان غذا و داروی آمریکا”(FDA) آنرا جهت استفاده در مقابل کروناویروس تایید کرده اما کاربرد آن در درجه اول به تنظیمات بالینی محدود می شود.
دانشمندان دریافتند که درمان با MK-4482 در صورتیکه ۱۲ ساعت پیش یا ۱۲ ساعت بعد از آلوده شدن همسترها به کروناویروس صورت بگیرد، موثر است. داده های این پژوهش نشان می دهند که MK-4482 را میتوان به تنهایی و یا به همراه داروهای دیگر برای درمان کروناویروس به کار برد.
این گروه پژوهشی در سال گذشته، نمونه ای از همستر را برای تقلید از مبتلا شدن به کروناویروس و بیماری خفیف انسان ایجاد کردند. پژوهشگران در بررسی های اخیر خود با “دانشگاه پلیموث”(University of Plymouth) انگلستان همکاری کردند.
این پروژه، سه گروه همستر را در بر داشت؛ یک گروه قبل از عفونت، یک گروه بعد از عفونت و یک گروه کنترل شده. پژوهشگران برای دو گروه نخست، MK-4482 را به صورت خوراکی در سه روز و هر ۱۲ ساعت تجویز کردند. در انتها بررسی، حیوانات هر یک از گروه ها، ۱۰۰ برابر کمتر از گروه کنترل شده، ویروس عفونی در ریه های خود داشتند. ضایعات ریه های حیوانات دو گروه درمانی، نسبت به گروه کنترل شده، به صورت قابل توجهی کمتر بود.
پژوهشگران در این پروژه، دوزهای درمانی MK-4482 را برپایه آزمایش های پیشین صورت گرفته در همسترهای مبتلا به کروناویروس تعیین کردند. این بررسی ها نشان داد که MK-4482، در متوقف کردن تکثیر ویروس موثر است.
پژوهشگران تلاش دارند که MK-4482 را بعنوان یک درمان بالقوه برای کووید-۱۹ ارزیابی کنند و توسعه بدهند. این دارو حالا در فاز دوم و سوم بررسی های بالینی انسانی قرار دارد.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

منبع: