در گزارش نیوزتل اعلام شد؛ خط تولید محصولات فناوری نفتی سرعت می گیرد

به گزارش نیوزتل مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت با اشاره به اینکه ۲هزار میلیارد تومان به شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه نفت از جانب صندوق نوآوری اختصاص یافته اظهار داشت: این سبب صرفه جویی ارزی یک میلیاردی می شود.

مسعود جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: صندوق نوآوری و شکوفایی با همراهی یک بانک ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در اختیار شرکت ملی نفت قرار داده که بتواند به این واسطه، تسهیلاتی کم بهره را به شرکتهای دانش بنیان طرف قرار داد با شرکت ملی نفت عرضه نماید.
وی با اشاره به اینکه این تسهیلات به دو صورت در اختیار شرکتهای دانش بنیان طرف قرارداد با شرکت ملی نفت قرار می گیرد، اظهار داشت: این سرمایه به واسطه شرکت نفت برای تأمین سرمایه در گردش و به نتیجه رساندن محصول در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار می گیرد؛ همینطور از طرفی شرکت نفت می تواند از این تسهیلات بعنوان لیزینگ برای خرید محصولات این شرکتهای حوزه نفتی استفاده نماید.
به گفته جعفری، در واقع ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته که از این طریق محصولات شرکتهای دانش بنیان حوزه نفتی خریداری و در کشور مورد استفاده قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: علاوه بر اینها شرکت نفت می تواند سرمایه ای را برای تأمین اجرای قرارداد به شرکتهای دانش بنیان این حوزه صرف کند و از تسهیلات کم بهره استفاده نماید.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت ضمن اشاره به مزایای این قرار داد اظهار داشت: این تسهیلات بگونه ای است که بلافاصله و بدون معطلی در اختیار شرکتها قرار می گیرد تا بزودی بتوانند محصولات خویش را به تولید برسانند؛ به علت وسعت این حوزه گاهی برخی شرکتها ۶ ماه تا یک سال معطلی برای پیمودن روند تولید و دریافت تسهیلات داشتند که با این تسهیلات عملاً زمان زیادی هدر نخواهد رفت و پرداخت ها از جانب شرکت نفت به این شرکتها آنی خواهد بود.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری نفت اضافه کرد: این خط اعتباری معضل شرکتهای حوزه نفتی را از بین می برد و شرکت نفت متعهد به بازپرداخت می شود.
جعفری با تکیه بر اینکه با انعقاد این قرارداد علاوه بر تولید محصولات حوزه نفتی به واسطه شرکتهای دانش بنیان و بومی سازی، صرفه جویی ارزی در این حوزه خواهیم داشت، اظهار داشت: اگر این کار به سرانجام برسد چندسال آینده، حداقل یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به وجود می آید.
وی افزود: به علت اینکه این قرارداد اخیرا منعقد شده هنوز تعداد شرکتهایی که بخواهند از این تسهیلات بهره ببرند مشخص نشده ولی پیشبینی می نماییم که تا پیش از آخر سال برخی از شرکتها بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و محصولات خویش را به شرکت نفت تحویل بدهند.

منبع: