نتایج یک مطالعه جدید نشان داد؛ افزایش سه برابری صاعقه در قطب شمال به سبب گرمایش زمین

نیوزتل: یک مطالعه جدید به ارتباط بالقوه بین رعد و برق و تغییرات آب و هوایی اشاره دارد و می گوید میزان رعد و برق در شمالگان طی دهه گذشته به احتمال زیاد به سبب گرم شدن کره زمین، سه برابر شده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دیدن رعد و برق یا صاعقه بسیار زیبا است و حتی ممکنست سبب پیدایش حیات در زمین هم شده باشد، اما در عین حال می تواند محرک خطرناکی برای شروع آتش سوزی های مهیب باشد. بدین سبب حضور آن همیشه چیز خوبی نیست.
طبق مطالعه ای که بتازگی در مجله Geophysical Research Letters پخش شده، در دهه گذشته میزان صاعقه در شمالگان به طرز نگران کننده ای تا سه برابر افزایش یافته است.
شمالگان به ناحیه پیرامون قطب شمال گفته می شود. شمالگان بخش هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد و نیز اقیانوس شمالگانی (اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می گیرد.
نویسندگان این تحقیق حدس می زنند که این تغییر احتمالاً با گرم شدن کره زمین ارتباط دارد. پژوهشگران تحت هدایت “باب هولزورث” از دانشگاه “واشنگتن” برای رسیدن به این نتیجه، داده های جمع آوری شده توسط شبکه جهانی مکان یابی رعد و برق(WWLN) را بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند.
شبکه جهانی مکان یابی رعد و برق توسط دانشگاه “واشنگتن” اداره می شود و دارای سنسورهای رعد و برق در سراسر جهان است.
پژوهشگران می گویند: نسبت صاعقه ها بالاتر از یک عرض جغرافیایی مشخص، در مقایسه با صاعقه های جهانی کلی با گذشت زمان افزایش یافته است که نشان میدهد شمالگان بیشتر تحت تأثیر صاعقه قرار می گیرد. ما نسبت صاعقه ها را با ناهنجاری دمای جهانی مقایسه کردیم و متوجه شدیم که کسری از صاعقه های بالاتر از عرض جغرافیایی ۶۵ درجه شمالی نسبت به کل صاعقه های جهانی بطور خطی با ناهنجاری دمایی به میزان ۳ برابر افزایش می یابد.
دانشمندان همین طور این واقعیت را در نظر گرفتند که این رشد در تعداد صاعقه های ثبت شده ممکنست با افزایش تجهیزات و در نتیجه تشخیص بهتر همراه باشد. بدین سبب آنها داده های خودرا طوری تنظیم کردند تا این عوامل را در نظر بگیرند و دریافتند که تعداد صاعقه ها با این وجود هم هنوز بالاست.
با این وجود، همه دانشمندان با این نتیجه گیری موافق نیستند و باید توجه داشت که این مطالعه فقط نشان میدهد که می تواند بین افزایش دما و رعد و برق ارتباط وجود داشته باشد و آنرا اثبات نمی کند.
مجله “نیچر” نیز اخیراً گزارش داده است که یک بررسی دیگر از شبکه جهانی رعد و برق این افزایش رعد و برق را در شمالگان نیافته است، بدین سبب این مساله همچنان به مطالعه بیشتر نیاز دارد. در هر حال احتمال ارتباط افزایش صاعقه ها و تغییر آب و هوا باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: