مرده زایی با ابتلای مادر به کووید-۱۹ مرتبط نیست

نیوزتل: پژوهشگران کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند ابتلای زنان به بیماری کووید-۱۹ در دوره حاملگی با مرده زایی یا مرگ زودرس نوزاد مرتبط نیست.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، مطالعه ای که بتازگی پژوهشگران بر روی ۴۰۰۴ زن حاملگی که به بیماری کووید-۱۹ مشکوک بودند و یا نتیجه آزمایش آنها مثبت بود، انجام دادند نشان داد که مبتلاشدن به کووید-۱۹ در دوران حاملگی با مرده زایی یا مرگ زودرس نوزاد ارتباط ندارد. این مطالعه همین طور نشان داد بانوانی که نتایج آزمایش کروناویروس آنها مثبت است، احتمال زایمان زودرس نیز در آنها بیشتر است. مرده زایی(Stillbirth‎) به مرگ جنین پس از هفته بیستم حاملگی گفته می شود.
دانشمندان کالج سلطنتی لندن برای انجام این تحقیق از داده های پزشکی دو کشور انگلیس و ایالات متحده استفاده کردند. همه این زنان در فاصله ژانویه تا اوت سال ۲۰۲۰ زایمان کرده بودند. بررسی هر دو گروه از داده ها نشان داد هیچ مورد در خصوص مرگ نوزاد به سبب مبتلاشدن به کووید-۱۹ وجود ندارد.
محققان با بررسی داده های پزشکی زنان انگلیسی متوجه شدند، ۱۲ درصد از زنان مشکوک یا مبتلا به کووید-۱۹ زایمان زودرس داشتند و این در حالیست که این میزان در زنان حامله آمریکایی ۱۵.۷ درصد بود.
دانشمندان خاطرنشان کردند: قسمتی از این ارتباط ممکنست به سبب تصمیم پزشکان برای تولد زودتر نوزاد به سبب نگرانی در مورد بیماری کووید-۱۹ بر مادر و نوزاد باشد.
نسبت نوزادانی که از مادران مبتلا به کووید-۱۹ متولد می شوند و متعاقباً نیز آزمایش ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آنها مثبت می شوند در مطالعه زنان انگلیسی دو درصد و در مطالعه زنان آمریکایی ۱.۸ درصد بود.
پروفسور “کریستوف لیس”(Christoph Lees) نویسنده ارشد این مطالعه از کالج سلطنتی لندن اظهار داشت: نتایج این مطالعه که نشان میدهد مبتلاشدن به کووید-۱۹ خطر مرده زایی یا مرگ زودرس نوزاد را افزایش نمی دهد، اطمینان بخش است. با این وجود موارد مشکوک یا مبتلا به کووید-۱۹ با خطر بیشتر زایمان زودرس مرتبط هستند و دلیل آن کاملاً معین نیست.
در مطالعه داده های کشور انگلیس، هشت زن و در مطالعه داده های زنان حامله آمریکایی چهار زن فوت کردند. دانشمندان خاطرنشان کردند بااینکه این میزان مرگ و میر برای بانوانی که زایمان کرده اند بالاتر از حد انتظار است اما این نرخ مرگ و میر مشابه نرخ مرگ و میر پیش بینی شده در بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ است. این نشان میدهد که زنان حامله بیشتر از زنان غیر حامله در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ نیستند.
یافته های این مطالعه در مجله “Ultrasound in Obstetrics and Gynecology” منتشر گردید.

منبع: