کشف مواد نادر در پلاستیک های مصرفی انسان!

نیوزتل: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، تعدادی از مواد نادر را در پلاستیک های مورد استفاده انسان یافته اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، “پرازئودیمیم”(Praseodymium)، “دیسپروزیوم”(Dysprosium) و “نئودیمیم”(Neodymium)، فلزات گرانبها و کمیابی هستند که در خیلی از ابزار الکترونیکی به کار می روند. به دست آوردن این فلزات نه فقط هزینه بالایی دارد، بلکه به تخریب باورنکردنی محیط زیست منجر می شود.
دانشمندان بتازگی کشف کرده اند که خیلی از این فلزات نادر را می توان در پلاستیک های مصرفی روزمره همچون بطری های آب، اسباب بازی های کودکان، ظرف ماست و جای لوازم آرایش پیدا کرد. پلاستیک های یکبار مصرف نیز مقادیر کمی از این گنجینه های نادر را در خود جای داده اند.
“اندرو ترنر”(Andrew Turner)، پژوهشگر “دانشگاه پلیموث”(University of Plymouth) و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: این فلزات، واقعا باارزش هستند و عناصر حیاتی تکنولوژی جدید به شمار می روند. ما دریافته ایم که این فلزات در حال تبدیل شدن به آلاینده هستند.
مدتی است که دانشمندان فهمیده اند پلاستیک های مورد استفاده ما می توانند مواد غیرمنتظره ای را شامل شوند؛ خصوصاً پلاستیک های سیاه که سطح خطرناکی از برم یا سرب در آنها وجود دارد. دلیل این موضوع، اضافه کردن موادی مانند برم به تلویزیون ها و سایر دستگاههای الکترونیکی بعنوان بازدارنده شعله است.
این پژوهش جدید، بطور کلی با پژوهش های دیگر متفاوت می باشد. اولین موفقیت پژوهش کنونی این است که دانشمندان به وجود مواد کمیاب در پلاستیک ها پی بردند. می توان اظهار داشت که نسبت مواد کمیاب موجود در پلاستیک ها با توزیع آنها در پوسته زمین برابر است. ترنر اظهار داشت: جالب است. ما هر چه را که مورد استفاده ما است، آلوده می نماییم.
دومین نکته این است که پژوهشگران در این پروژه، بجای محصولات بازیافتی، پلاستیک هایی را که از نفت خالص به دست آمده بودند، مورد بررسی قرار دادند. این بدان معناست که ما نمی توانیم وجود مواد کمیاب را در قطعات الکترونیکی بازیافتی یا سایر آلاینده های ساخته شده توسط بشر ردیابی نماییم.
ترنر باور دارد که این پژوهش، بیش از این که پاسخ عرضه نماید، سوال بوجود می آورد.
قبل از هر چیز باید بدانیم که این موضوع، پدیده جدیدی نیست. بگفته ترنر و گروهش، مواد کمیاب روی زمین را می توان در زباله های پلاستیکی اقیانوس یافت؛ بدین ترتیب ممکنست که این آلودگی، طی دهه ها رخ داده باشد. پلاستیک ها، مواد شگفت انگیزی هستند که طی دهه ها بدون تغییر مانده اند. ترنر اظهار داشت: مواد کمیاب احیانا همه مدت و بدون این که ما مطلع شویم، در پلاستیک ها بوده اند.
پژوهشگران نگران نیستند که این مواد کمیاب، سمی باشند یا حداقل در مورد تراکم مورد بررسی خود فعلا این نگرانی را ندارند.
ترنر به بازیافت مواد نادر جهت استفاده باردیگر از آنها معتقد نیست. وی در اینباره اظهار داشت: بازیابی مواد نادر ارزشی ندارد برای اینکه سطح آنها خیلی کم است.
وی باور دارد که شاید بررسی فرایندهای تولید بتواند به کشف منابع دست نخورده ای از مواد نادر منجر شود که تعدادی از نیازهای مربوط به استخراج را کم می کنند.
https: //www.fastcompany.com/90605540/our-plastics-are-loaded-with-rare-earth-materials-and-scientists-dont-know-why

منبع: