درمان دقیق تر تومورهای مغزی با کمک تجزیه و تحلیل سه بعدی

نیوزتل: پژوهشگران اسپانیایی با کمک یک روش تجزیه و تحلیل سه بعدی موفق شده اند تومورهای مغزی را با دقت بیشتری بررسی نمایند تا درمان بهتری برای آنها عرضه کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران اسپانیایی با بهره گیری از یک روش تجزیه و تحلیل میکروسکوپی سه بعدی توانسته اند بازسازی دقیقی را از “گلیوبلاستوما”(Glioblastoma) در انسان به دست بیاورند. این پژوهش با یافتن و طراحی اهداف درمانی، اطلاعات جدیدی را برای کمک به تشخیص ارائه می دهد.
گلیوبلاستوما، یکی از شایع ترین انواع تومور بدخیم است که در نخاع یا مغز دیده می شود. “جورج پل کریبارو”(George Paul Cribaro)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این تجزیه و تحلیل جدید در مورد تصاویر سه بعدی و داده های کمی، به ارزیابی تومور در ابعاد کامل خود و شناسایی محل دقیق قرار گرفتن تومور کمک خواهدنمود. این کار، اطلاعات کامل تری را نسبت به تحلیل های دوبعدی معمول فراهم می آورد.
پژوهشگران با این روش جدید، تغییرات صورت گرفته در رگ های خونی تومور را نشان می دهند و این که ناهنجاری های صورت گرفته در دیواره عروقی، مانع ورود لنفوسیت های تی که دفاع بالقوه در مقابل سلول های تومور هستند، نمی گردد.
این تصاویر، تومور را به دو ناحیه تقسیم می کنند. بافت تومور و “استروما”(stroma) که از تومور پشتیبانی می کند و ریزمحیط های ایمنی گوناگونی در آن وجود دارند. “کارلوس بارسیا”(Carlos Barcia)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: سلول های ایمنی مانند میکروگلیاها و درشت خوارها در هر دو ناحیه دیده می شوند اما توسط زیرمجموعه های متفاوتی شکل می گیرند. شاید این تمایز محلی و جمعیتی، عامل مهمی باشد که به تشخیص و پژوهش در مورد اهداف درمانی جدید کمک می نماید.
این پژوهش، مجموعه ای از تصاویر مرجع را فراهم می آورد که درک پیچیدگی تومور را سهولت می بخشند و تعدادی از جنبه هایی را که باید هنگام طراحی روش های درمانی جدید در نظر گرفته شوند، نشان می دهند.
این پژوهش، در مجله “Acta Neuropathologica Communications” به چاپ رسید.

منبع: