راه اندازی یک کمپین مالی با هدف اعزام یک زمین تخت گرا به فضا خودت برو ببین زمین تخت نیست!

به گزارش نیوزتل یک فرد اسکاتلندی برای آخر دادن به اعتقاد عجیب زمین تخت گرایان که اعتقاد به مسطح بودن زمین دارند، مبادرت به راه اندازی یک کمپین تأمین مالی کرده است تا یکی از سرآمدان زمین تخت گرایان را به فضا بفرستد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، زمین تخت گرایان افرادی هستند که با وجود همه شواهد موجود امروزی، همچنان معتقدند که زمین صاف است و کروی نیست. اعتقادات و اقدامات آنها تابحال مانند ایجاد وبلاگ هم بی ضرر بوده و هم مانند اقدام فردی معروف به “مایک هیوز” ملقب به “مایک دیوانه” که برای اثبات مسطح بودن زمین سوار بر موشک دست سازش، خویش را به کشتن داد، خطرناک بوده است.
حالا یک نفر در اسکاتلند تصمیم گرفته است در مورد عقاید نادرست این افراد کاری انجام دهد. “مارک گولد” مردی از باکسبورن اسکاتلند، کمپینی به نام “GoFundMe” بوجود آورده است که هدف آن ارسال یک زمین تخت گرا به فضا است تا با چشمان خودش ببیند که زمین حقیقتا یک کره است.
در توضیح کمپین وی آمده است: این کارزار برای ثابت کردن گرد بودن زمین یک مرتبه برای همیشه به زمین تخت گرایان است! هم اکنون ۲۵۰ هزار دلار پول لازم است تا بتوان یک صندلی در پرواز شرکت “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galactic) رزرو کرد و به مدار زمین پرواز کرد. اگر زمین تخت گرایان واقعاً می خواهند مسطح بودن زمین را ثابت کنند، من انتظار دارم که بیشترین کمک ها در این کارزار از جامعه زمین تخت گرایان باشد.
این کمپین تابحال تنها موفق به جمع آوری ۲۴۲ دلار شده است که نشان داده است جامعه زمین تخت گرایان علیرغم این احتمال که امکان دارد بتوانند عقیده خویش را ثابت کنند، علاقه زیادی به سفر به فضا ندارد.
“گولد” می گوید که بعد از جمع شدن پول کافی، اقدامات لازم برای ارسال یک زمین تخت گرای عالی رتبه را در صورتیکه تمایل به تبدیل شدن به نخستین زمین تخت گرایی که به فضا رفته است، انجام خواهد داد. وی می گوید: یک زمین تخت گرای خوش شانس برای ناامید کردن بقیه زمین تخت گرایان انتخاب خواهد شد.
وی ادامه داد: لطفاً با این کمپین همراه شوید، چونکه این کار به خاطر علم انجام می شود و بالاخره فرضیه مسطح بودن زمین را رد یا اثبات می کند و ما سرانجام می توانیم این مورد را ختم نماییم.
او همینطور در صورتیکه کسی فکر می کند این کمپین یک شوخی است، تصریح کرد که در مورد این کمپین کاملا جدی است.
مدل زمین تخت یا تصور صاف بودن کره زمین مفهومی باستانی و رد شده در مورد شکل زمین بعنوان یک صفحه یا قرص هندسی است. خیلی از تمدن های قدیمی همچون یونان تا زمان عصر کلاسیک، تمدن های خاور نزدیک تا عصر هلنیستی، هند تا زمان امپراتوری گوپتا و چین تا قرن هفدهم میلادی به کیهان نگاری زمین تخت اعتقاد داشتند. چون که در زمان های قدیم که ابزارها و فناوری امروزی وجود نداشت، برخی مردم آن زمان تصور می کردند که زمین باید مسطح باشد.
نظریه زمین کروی به واسطه فیثاغورث در فلسفه یونان باستان عنوان شد و ارسطو توانست با استفاده از شواهد تجربی، کروی بودن زمین را ثابت کند.
تصور زمین تخت هم اکنون رد شده و زمین کروی از نظر علمی به صورت کامل به اثبات رسیده است. با این وجود در عصر کنونی گروه های زمین تخت گرا از راه شبه علم و نظریه های توطئه تلاش در تبلیغ تصور غیرعلمی زمین تخت دارند.

منبع: