خوراکی های ارزان قیمتی که عامل بیماری کبد چرب شدند

به گزارش نیوزتل خراسان رضوی به هر فروشگاه خواربارفروشی بروید و احیانا در صف پرداخت قرار گرفته باشید، غلات شیرین، نوشیدنی های شیرین و شیرینی های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. این غذاهای فرآوری شده مقرون به صرفه و خوشمزه هستند، چونکه با شربت ذرت فروکتوز ارزانقیمت شیرین می شوند. متاسفانه، نتایج تحقیق کنونی نشان داده است که این عادات غذایی ارزانقیمت سبب بیماری افراد می شود.
به نقل از نیوز، محققان می گویند مصرف زیاد فروکتوز می تواند سبب تجمع چربی در اطراف اندام ها و منجر به بیماری به نام کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود.
تعدادی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو ایالات متحده، اخیرا دریافتند در مبتلا شدن به بیماری کبد چرب، روده نقش بسزایی دارد و محافظت از روده می تواند از صدمه کبدی جلوگیری کند. این بیماری یکی از شایع ترین علل بیماری مزمن کبدی در جهان است و می تواند به شرایط جدی تری مانند سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبدی و مرگ منجر شود.
دکتر مایکل کارین، استاد برجسته داروسازی و صدمه شناسی دانشکده پزشکی کالیفرنیا سن دیگو (UC) اظهار نمود: این یافته ها به نگاهی اشاره دارد که می تواند از بروز صدمه کبدی جلوگیری کند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف فروکتوز با چندین بیماری مزمن ازجمله بیماری های قلبی و سرطان هم ارتباط دارد. هنگامی که فروکتوز مصرف می شود توسط آنزیمی به نام فروکتوکیناز در روده ها هضم می شود. دانشمندان با دقت این روند را در موش ها بررسی کردند. آنان به موش ها مقدار زیادی فروکتوز یا تلفیقی از فروکتوز و چربی دادند.
در هر دو مورد، متابولیسم فروکتوز پروتئین های محافظت کننده از روده را مسدود کرد و سبب ایجاد «روده نشتی» شد و سموم به جریان خون نفوذ کردند. وقتی این سموم به کبد رسیدند، سبب التهاب و افزایش رسوبات چربی شدند؛ به عبارت دیگر موش ها به بیماری کبد چرب مبتلا شدند.
موش ها هنگام تغذیه با مقادیر زیادی از فروکتوز و چربی، بیماری حتی شدیدتری را تجربه کردند. اما با کاهش میزان فروکتوز در رژیم غذایی به حداقل میزان ممکن، کبد آنها سالم ماند (این میزان می تواند با میزان فروکتوز دریافتی از مصرف میوه مطابقت داشته باشد).
کارین اضافه کرد: «کاملا واضح است که فروکتوز باعث آلودگی روده می شود و اگر از سد روده عبور نکند، فروکتوز صدمه کمی به کبد وارد می نماید.»
باآنکه امکان دارد استفاده از این یافته ها برای افرادی که به بیماری NAFLD مبتلا هستند، خیلی کاربردی نباشند اما محققان معتقدند این یافته ها باعث امیدواری در درمان های آینده خواهد شد.
نتایج این تحقیق در نشریه Nature Metabolism انتشار یافته است.