متد جدیدی برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ

دانشمندان به متد جدیدی برای تبدیل متان موجود در مریخ به سوخت موشک دست یافته اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، برپایه اعلام وبسایت رسمی دانشگاه “کالیفرنیا ایرواین”(UCI)، محققان راهی جدید برای تبدیل متان به سوخت موشک در مریخ پیدا کرده اند که انعطاف پذیری اساسی را برای مأموریت های آینده فضانوردان در سیاره سرخ به ارمغان می آورد.
“ایلان ماسک” و مهندسان شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) این روش را هنگام جستجوی راه هایی برای برداشت آب از یخ در مریخ با کربن دی اکسید برای تهیه کربن و هیدروژن کافی برای تولید متان، نظریه پردازی کردند.
هنگامی که فضانوردان خویش را به مریخ برسانند، امکان دارد از این روش برای تبدیل کربن دی اکسید و یخ به سوخت موشک استفاده کنند و آماده بازگشت به زمین شوند.
در حالیکه این روش فعلا فقط یک “مفهوم” است، در آزمایشات آزمایشگاهی موفق عمل کرده است. “هولین شین” فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا ایرواین اظهار داشت: مهندسی و تحقیقات زیادی لازم است تا بتوان این کار را به صورت کامل انجام داد، اما نتایج ما تابحال بسیار امیدوار کننده بوده است.
برای مهندسی این روش جدید، محققان به یک روش دو مرحله ای موجود برای تبدیل آب به اکسیژن قابل تنفس در ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) روی آوردند و برای کاهش آن به یک مرحله تلاش کردند و سرانجام یک کاتالیزور تک اتمی روی(زینک) باعث تحقق آن شد.
“شین” اظهار داشت: روی اساساً یک کاتالیزور عالی است. این کاتالیزور، بهره وری زمانی، قدرت انتخاب و قابلیت حمل دارد که یک مزیت بزرگ برای سفرهای فضایی است.
به قول “شین”، محققان با کاهش این فرایند دو مرحله ای به یک مرحله، روش قابل حمل و جمع و جورتری را ایجاد کردند که برای حمل و استفاده در سیاره سرخ طراحی شده است.
“شین” می گوید: در این روش جدید، روی به صورت اتمی پراکنده شده، نقش کاتالیزور را برای واکنش مشابه بازی می کند و متان را از کربن دی اکسید جدا می کند. این واکنش از راه این کاتالیزور تخصصی، کربن دی اکسید را به شکل موثر به متان تبدیل می کند.
وسایل نقلیه امروزی معمولاً از سوخت موشک مبتنی بر متان استفاده نمی کنند، این بدان مفهوم است که این فرایند جدید باید با فناوری های پیشرانه آینده سازگار باشد.
با این وجود، مزایای استفاده از سوخت مبتنی بر متان نسبت به هیدروژن مایع که سوخت اصلی مورد استفاده شرکتهای “بوئینگ” و “لاکهید مارتین” است، چندین مورد است. بعنوان مثال، سوخت هیدروژن مایع در موتورهای موشک، پسماند و ته نشین کربن برجای می گذارد که باید پیش از استفاده بعدی تمیز شود و در مریخ این کار به هیچ عنوان آسان نخواهد بود.
ازاین رو بعضی از شرکت ها هم اکنون از این روش جدید حمایت می کنند و می خواهند خویش را متعهد به استفاده از سوخت موشک مبتنی بر متان کنند. بعنوان مثال، موتورهای رپتور مورد استفاده در موشک های “استارشیپ” شرکت “اسپیس ایکس” و موشک “BE-4” شرکت “بلو اوریجین” همگی اهداف سوخت موشکی مبتنی بر متان خویش را تعیین کرده اند.

منبع: