ابداع دستگاه جدیدی برای اولین کاوش در مویرگ های مغز

نیوزتل: یک دستگاه جدید می تواند به پزشکان کمک نماید تا برای اولین بار در تاریخ جهان مویرگ ها را کاوش کنند و به قسمت هایی از مغز که تا حالا قابل دسترسی نبوده، دست یابند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران موسسه فدرال پلی تکنیک لوزان(EDFL) تکنولوژی جدید کاوش عروقی را توسعه داده اند که می تواند کاوش در قسمت هایی از بدن که تا حالا هیچ گاه قابل دسترسی نبوده اند، ممکن کند.
“لوسیو پانکالدی” دانشجوی دکترا و “سلمان ساکار” استادیار موسسه لوزان این دستگاه جدید را ابداع نموده اند که با بهره گیری از انرژی هیدروکینتیک، ابزارهای پزشکی را به مکان های بسیار ظریف در بدن انسان می رساند.
قسمت های زیادی از مغز و قسمت هایی از رگ ها و عروق به سبب بزرگی وسایل پزشکی تا حالا کاملاً دور از دسترس پزشکان بوده است، اما این تکنولوژی جدید از جریان خون برای رسیدن به مویرگ ها استفاده می نماید.
هم اکنون پزشکان با بهره گیری از سیم ها و بوسیله کاتتر به عروق بیماران دسترسی پیدا می کنند. با این وجود، این کاتترها نمی توانند دسترسی به مناطق ظریف در بدن انسان را فراهم آورند.
این دستگاه، نوک مغناطیسی و بدنه ای بسیار انعطاف پذیر دارد. این انعطاف پذیری که توسط زنجیره های پلیمری به وجود آمده است، موجب می شود نوک مغناطیسی آن به آسانی از رگ ها و مویرگ ها عبور کند.
پژوهشگران در مقاله خود اشاره کردند: فناوری ما توانایی بهبود روش های پیشرفته را دارد، برای اینکه قابلیت دستیابی را بیشتر می کند، خطر لطمه را می کاهد، سرعت مداخلات با کمک ربات را به میزان قابل توجهی می افزاید و امکان استفاده همزمان از چندین سیم را بوسیله یک استاندارد فراهم می آورد.
بزرگترین مزیت این فناوری دسترسی پزشکان به مناطق جدید در بدن انسان است. متخصصان پزشکی با بهره گیری از ربات های جراحی و فناوری تصویربرداری پزشکی از نظر نظریه می توانند سیستم های عروقی بیماران را ترسیم کرده و یا در اعماق بدن بیماران اقدامات پزشکی بسیار دقیقی انجام دهند.
تا حالا این دستگاه در سیستم ریزعروق مصنوعی در دانشکده مهندسی “EPFL” آزمایش شده است. با اثبات موفقیت آمیز مفهوم این دستگاه، گام بعدی، آزمایش روی حیوانات همراه با تصویربرداری پزشکی جهت بررسی بیشتر این دستگاه است.
این مطالعه در مجله Nature Communications انتشار یافته است.

منبع: