درمان زوال عقل با دستگاه پوشیدنی تحریک بویایی

خراسان رضوی دستگاه پوشیدنی جدید برای عرضه پالس های الکتریکی تحریک کننده سیستم بویایی بعنوان راهی برای پیشگیری یا کاهش سرعت تخریب عصبی در رابطه با زوال عقل پیشنهادشده است. گمان می رود که ناکارآمدی حس بویایی یکی از نخستین علایم آلزایمر و پارکینسون است، پس این فرضیه وجود دارد که با تحریک بویایی می توان از این بیماری ها جلوگیری کرد.
به نقل از نیو اطلس، سال هاست محققان فهمیده اند که اختلال در عملکرد بویایی می تواند نشانه اولیه از بیماری پارکینسون و آلزایمر باشد. گمان می رود که شبکه های بویایی در مغز شاید جزو نخستین سیستم هایی هستند که با پیشرفت این بیماری ها مختل می شوند.
یوسف اوزگور کاکماک، محقق اصلی این تحقیق جدید از دانشگاه اوتاگوی نیوزیلند، توضیح می دهد: «اعصاب بویایی پایانه های عمیقی در مناطق مغز دارند که بر حافظه و مسیریابی اثر می گذارند.»
ازاین رو این فرضیه مطرح گردیده است که تحریک مناطق بویایی در مغز می تواند راهی برای تسکین علایم این بیماری های تخریب عصبی یا حتی سرکوب پیشرفت آنها باشد. زیربنای این فرضیه جدید تحقیق اخیر بوده است که نشان داده است عملکرد بویایی نشانه ارزشمندی از هوشیاری در بیماران بی واکنش با صدمه شدید مغزی است.
البته اگر محققان بخواهند به صورت دقیق تحقیق کنند که آیا تحریک بویایی می تواند یک گزینه درمانی برای تخریب عصبی در مراحل اولیه باشد، آنان برای انجام کار ابتدا به یک دستگاه پوشیدنی ساده، غیرتهاجمی و موثر نیاز دارند. نتایج مطالعه جدید انتشار یافته در مجله Frontiers in Neuroscience نمونه اولیه از دستگاه پوشیدنی تا حدودی شبیه عینک گوگل را معرفی می کند که تحریک الکتریکی بهینه را در مناطق بویایی پیشنهاد می دهد.
محققان گفتند: «هدف نهایی توسعه دستگاهی بود که امکان آزمایش راحتتر را در آزمایش های بالینی آینده فراهم آورد و فرصتی برای توسعه کامل این گزینه بالقوه درمانی فراهم گردد. ما ۶ جایگاه بالقوه الکترود را با به کارگیری حقایق معمول پذیرفته شده در مورد تحریک الکتریکی، دسترسی راحتتر از راه مسیرهای رسانایی به نسبت بالاتر به مغز و کاربردهای عملی، طراحی کردیم.»
مدل سازی الکتریکی مغز نشان داد که دستگاه نمونه اولیه به صورت موثر تحریک را به مناطق مغز که مسئول پردازش بویایی هستند، هدایت می کند. این تحقیق همینطور نشان داده است که تحریک این ساختارهای بویایی می تواند منجر به فعالیت بیشتر در قشر درون بینی، قسمتی از مغز که نقشی اساسی در تشکیل حافظه دارد، شود.
تحقیقات بیشتری لازم است تا ابتدا، این دستگاه نمونه اولیه روی انسان آزمایش و پتانسیل تحریک عصبی آن تایید گردد. سپس، محققان برخی از کاربردهای درمانی ممکن را پیشنهاد می دهند که می تواند در آزمایش های بالینی موردبررسی قرار گیرد.
کاکماک می گوید: «به کارگیری این روش درمانی از راه گوشی بر روی منطقه ای بدون مو که می تواند به صورت روزمره به جای درمان های تهاجمی استفاده شود، این روش را منحصربه فرد می کند. ما امیدواریم که این روش به تحریک این شبکه ها برای کاهش علایم یا جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر به زوال عقل کمک نماید. همینطور این روش، پتانسیل کمک به بهبود کما و بیماری پارکینسون را دارد.»
نتایج تحقیقات جدید در مجله Frontiers in Neuroscience منتشرشده است.

منبع: