راکت لب یک ماهواره ژاپنی را به فضا فرستاد

نیوزتل: هفدهمین ماموریت شرکت فضایی ˮراکت لبˮ(Rocket Lab) و هفتمین پرتاب موشک ˮالکترونˮ(Electron) این شرکت امسال با ارسال یک ماهواره ژاپنی برای تصویربرداری از زمین همراه شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت فضایی “راکت لب”(Rocket Lab) روز گذشته ماموریت موسوم به “شب جغد آغاز می شود”(Owl’s Night Begins) را شامل ماهواره تصویربرداری از زمین موسوم به “استریکس-آلفا”(StriX-α) متعلق به شرکت ژاپنی “سینسپکتیو”(Synspective) با موشک “آلکترون”(Electron) به فضا فرستاد.
این هفدهمین ماموریت این شرکت مستقر در کالیفرنیا و هفتمین پرتاب موفقیت آمیز موشک “الکترون” امسال بود.
این پرتاب تنها ۳ هفته بعد از ششمین پرتاب مهم این موشک امسال رخ داد که نخستین بازیابی تقویت کننده “الکترون” در هوا با بهره گیری از چترهای نجات و بالگردها بود.
ماهواره “استریکس-آلفا” متعلق به شرکت فناوری ژاپنی “سینسپکتیو” که از مجتمع پرتاب “راکت لب ۱” در نیوزیلند به فضا پرتاب شد، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی زمین و زمان شبانه روز، تغییرات سطح زمین را در حد میلی متری به تصویر می کشد.
“راکت لب” در سایت خود توضیح داده است: ماهواره موجود در این ماموریت نخستین سری از استقرار فضاپیماهای صورت فلکی برنامه ریزی شده شرکت “سینسپکتیو” با بیش از ۳۰ ماهواره کوچک برای جمع آوری داده های مراکز کلان شهرها در سراسر آسیا به صورت روزانه است که می تواند برای برنامه ریزی توسعه شهری، نظارت بر ساخت و ساز و توسعه زیرساخت ها و واکنش در مقابل حوادث استفاده گردد.
مرحله دوم موشک “الکترون” بعد از رسیدن به سرعت بیش از ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت طبق برنامه ریزی خاموش شد و مرحله جدا شدن با موفقیت انجام شد.
بااینکه پخش زنده این پرتاب بعد از ورود محموله به مدار قطع شد، اما “راکت لب” تایید نمود که جدایی مرحله دوم موشک و باز شدن چترها با موفقیت انجام شده است.
بزرگترین نقطه عطف “راکت لب” امسال بدون شک نمایش ماه گذشته آن در بازیابی تقویت کننده موشک با بهره گیری از بالگردها برای بازیابی موشک در هوا بود که به آرامی با کمک یک چتر روی زمین فرود آورده شد.
بدین ترتیب این شرکت در نخستین تلاش خود برای بازیابی موشک “الکترون” موفق شد. هدف “راکت لب” مانند “اسپیس ایکس”، استفاده مجدد از تقویت کننده های خود جهت استفاده بهینه از موشک و کاهش چشم گیر هزینه ها است.
البته “راکت لب” برای بازیابی تقویت کننده خود در ماموریت روز گذشته به احتمال زیاد به سبب شرایط تاریکی شبانه تلاش نکرد، اما هنوز دلیل این کار از جانب “راکت لب” بطور رسمی اعلام نشده است.

منبع: