در زمینه تحقیقات ناباروری؛ پژوهشگاه رویان در بین ۱۰ مؤسسه برتر جهان قرار گرفت

نیوزتل: پژوهشگاه رویان در بین ۱۰ مؤسسه برتر تحقیقات ناباروری و فناوری های کمک باروری جهان شناخته شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از پژوهشگاه رویان، برپایه نتایج تحقیقات پژوهشگران از ۸ کشور آمریکایی، آفریقایی، آسیایی و اروپایی که نتایج آن در نشریه بین المللی Andrologia انتشار یافته است، پژوهشگاه رویان طی سالهای ۲۰۰۰ – ۲۰۱۹ میلادی برپایه تعداد کل انتشارات در حوزه های ناباروری مردان و روش های کمک باروری (ART) در رتبه ده مؤسسه برتر تحقیقاتی جهان جای گرفته است. بر طبق این نتایج، روش های کمک باروری بعنوان یکی از گزینه های اصلی مدیریت درمان محسوب می شوند و پژوهشگاه رویان در این عرصه از سرآمدان شاخص جهان بر شمرده شده است. نتایج این تحقیقات از بازیابی و تحلیل داده های بیست ساله پژوهشگران جهان و برپایه میزان وابستگی نویسندگان، میزان همکاری، تعداد مقالات، تعداد نویسندگان، نوع استناد، حوزه موضوع، همکاریهای بین المللی و سال انتشار کسب شده است.
نقشه این تحقیقات مشخص شده است که پژوهشگران ایرانی در حوزه بین المللی همکاریهای خوبی با دیگر پژوهشگران جهان داشته اند و این مورد مهمی در آینده روند تحقیقات به حساب می آید. همینطور در تجزیه و تحلیل سنجش دانش نشان داده شده که روند این نوع تحقیقات در دوره بیست ساله اخیر همواره ثابت بوده و پژوهش بر روی آزواسپرمی (انسدادی/ غیرانسدادی) بیشترین زمینه مطالعات بالینی (بیش از ۶۰ درصد) بوده است. همینطور با استفاده از روش های کمک باروری موفقیت بیشتر از ۴۷ درصد بعنوان عمده ترین نتایج، گزارش شده است. گزارش های در ارتباط با میزان حاملگی و بعد از آن سقط جنین، لقاح و لانه گزینی به ترتیب بیشترین تعداد مقالات و کمترین مقالات مبتنی بر شواهد شامل میزان تولد، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد را بررسی می کنند.
برپایه پژوهش ها، هم اکنون فناوری های کمک باروری در مدیریت درمان مردان نقش ویژه ای ایفا می کنند که این مسیر از راه افزایش احتمال لقاح با دورزدن نقص عملکردی و ساختاری اسپرماتوزوئید و سیستم تولیدمثل انجام می شود. پژوهشگاه رویان بعنوان یکی از معدود مراکز عملیاتی است که با فعالیت در دو حوزه پژوهش و درمان در مجموعه خود و با رویکرد گام به گام فرایندها، پیشروترین مرکز تحقیقاتی در حوزه کمک باروری به حساب می آید و اصلی ترین هدف این پژوهش ها کاربرد آنها در درمان بیماری ها است.