از عوارض ضدعفونی کردن با اشعه ماوراءبنفش آگاه شوید

نیوزتل: خراسان رضوی یکی از موارد نگران کننده در مورد ویروس کرونا، توانایی ویروس در عفونی کردن سطوح برای روزهای متمادی است. بسیاری افراد در کوشش برای از بین بردن ویروس کرونا در خانه خود، از لامپ های نور ماوراءبنفش (UV) استفاده می نمایند. هرچند این نور قابلیت از بین بردن باکتری ها و ویروس ها را دارد اما نتایج تحقیق جدید نشان می دهد، این لامپ ها ممکنست خطر جدی بر سلامت چشم داشته باشند.
به گزارش نیوز، پژوهشگران موسسه چشم باسکوم پالمر (Bascom Palmer Eye) دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر ایالات متحده گزارش کردند که چند بیمار پس از ضدعفونی کردن منزل خود با نور ماوراءبنفش به التهاب جدی و دردناک قرنیه به نام فتوکراتیت (برف کوری) مبتلا شدند.
محقق این تحقیق، جسی، سینگیلو می گوید: “در اوج شیوع همه گیر تعداد زیادی از بیماران با تحریک، درد و حساسیت به نور مراجعه کردند و متوجه شدیم که علت آن قرار گرفتن مستقیم در معرض لامپ های کشنده میکروب است که برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها، نور ماوراء بنفش را در محدوده C منتشر می کنند. این مورد تجربه کاملا دردناک برای بیمار است، البته با درمان سریع موضعی و تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت، بیماران اغلب بهبود می یابند. “
به طورمعمول، هنگامی که قرنیه بیمار بیش ازحد در معرض نور UV قرار گیرد، فتوکراتیت ایجاد می شود. این نور در ارتفاعات بالا به سبب اینکه جو کمتر اشعه ماوراءبنفش را جذب می کند و در نزدیکی آب، برف یا سایر سطوح بازتابنده لطمه رسانی بیشتری دارد. این مورد در چند ساعت رخ می دهد و در بیماران احساس سوزش در چشم و افزایش حساسیت به نور ایجاد می شود.
امروزه تعداد زیادی لامپ نور ماوراء بنفش در دسترس خریداران است و هرچند گفته می شود این محصولات ازنظر فنی “برای استفاده در خانه بی خطر” هستند اما پژوهشگران تاکید می کنند که مصرف کنندگان باید از دستورالعمل های مربوط به آن با دقت پیروی کنند.
محقق دیگر این تحقیق، آن کونکلر اظهار نمود: ” زمان استفاده از دستگاه های ساطع کننده اشعه ماوراءبنفش، بهتر است از اتاق خارج شوید. بیماران ما برای مدت زمان طولانی بطور مستقیم در معرض نور قرار گرفتند و چند ساعت بعد احساس ناراحتی کردند و در جستجوی مراکز پزشکی بودند. “
پژوهشگران سفارش می کنند، اگر پس از استفاده از لامپ ماوراءبنفش ناراحتی در چشم احساس کردید، بلافاصله به مراکز مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.
شایان ذکر است، این مطالعه به کارایی این نوع دستگاه ها در مقابله با سارس-کوو-۲ نپرداخته است. بنابراین، اگر استفاده از این لامپ ها را برای ضدعفونی کردن انتخاب کردید، اطمینان حاصل کنید که سفارش های سازنده آنرا به دقت دنبال می کنید تا از لطمه های آن جلوگیری کنید. “
نتایج این تحقیق در نشریه Ocular Immunology and Inflammation منتشرشده است.

منبع: