نیوزتل استارشیپ می تواند آسمان را تمیز کند!
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از بیزنس اینسایدر، به قول رئیس شرکت اسپیس ایکس، سیستم موشکی “استارشیپ” می تواند به حل مشکل زباله های فضایی کمک نماید.
“گوئین شاتول” در مصاحبه ای با مجله “تایم” اظهار داشت: قطعات جدا شده از موشک ها و همینطور ماهواره های بازنشسته در مدار زمین وجود دارد که این فضا را آلوده کرده است.
شرکت “اسپیس ایکس” که توسط “ایلان ماسک” در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد، اعتقاد دارد موشک “استارشیپ” می تواند به پاکسازی بقایای فضایی باقی مانده در مدار زمین کمک نماید. این موشک برای حمل ۱۰۰ مسافر و حمل محموله های سنگین طراحی شده است.
“شاتول” اظهار داشت: کاملاً مقدور است که ما بتوانیم از “استارشیپ” استفاده نماییم تا به سراغ بعضی از این زباله های فضایی برویم و آنها را برداریم. این کار آسان نخواهد بود، اما من باور دارم که “استارشیپ” توانایی انجام چنین کاری را دارد.
“شاتول” در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت اسپیس ایکس سیاست جدیدی برای مقابله با مساله زباله های فضایی معرفی می کند، اظهار داشت که این شرکت کل صورت فلکی خویش را به ارتفاع کمتری می آورد، ازاین رو ماهواره ها خیلی سریع تر فرسوده می شوند و سپس از هم می پاشند و باردیگر به جو زمین سقوط می کنند.
اسپیس ایکس هم اکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره اینترنتی “استارلینک”(Starlink) را به مدار زمین پرتاب کرده است، باآنکه همه هنوز عملیاتی نیستند. تا همین ماه اکتبر، حداقل ۸۲۰ ماهواره استارلینک در حال کار در مدار زمین هستند. دلیل این اختلاف عدد این است که مقدار کمی از ماهواره های ارسالی از کار افتاده اند یا به صورت کامل از مدار خارج شده اند.
اسپیس ایکس می خواهد تا اواسط سال ۲۰۲۷ حدود ۱۲ هزار ماهواره اینترنتی دیگر را به فضا پرتاب کند. ضمن اینکه امکان دارد این عدد به ۴۲ هزار هم افزایش یابد.
“دنیل اولتروژ” مدیر مرکز استاندارد و نوآوری فضایی(CSSI) به بیزنس اینسایدر اظهار داشت: بقایا یا زباله های فضایی به صورت فزاینده ای نگران کننده هستند و برخورد دو قطعه از آنها که از یک تا ۱۰ تن جرم دارند، بیشترین خطر زیست محیطی را به همراه دارد.
طبق گفته “اولتروژ”، تخمین ها متفاوت می باشد اما “CSSI” اعتقاد دارد که امکان دارد امروز ۷۶۰ هزار شیء بزرگتر از یک سانتی متر در مدار زمین وجود داشته باشد. “اولتروژ” می گوید فراوانی این زباله ها در چهار سال قبل به علت استقرار صورت های فلکی بزرگ و ردیابی پیشرفته تر اجرام فضایی با سیستم های پیشرفته، تقریباً دو برابر شده است.
وی اظهار داشت که با تصاویری که از موشک “استارشیپ” دیده است بر این باور است که این موشک می تواند به حذف زباله های فضایی کمک نماید.
“اولتروژ” اضافه کرد: موشک استارشیپ می تواند راهی مهم برای مقابله با خطر برخورد بین اجرام عظیم زباله های فضایی باشد.

منبع: