نتایج یک مطالعه نشان داد کووید-۱۹ بر پیشبینی هوا تاثیر گذاشته است!

به گزارش نیوزتل یک مطالعه جدید نشان داده است که کاهش شدید ترافیک هوایی به دنبال شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ بر کیفیت مدلهای پیشبینی هوا تاثیر گذاشته است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در مراحل اولیه شیوع کرونا، سازمان هایی مانند ناسا با اشاره به قرائت های ماهواره ای اعلام نمودند که محدودیت های شدید و قرنطینه شهری با کاهش آلودگی هوا تاثیر مثبتی بر محیط زیست گذاشته است.
حالا در یک مطالعه جدید معلوم شده است که یک روش متفاوت برای قرائت اطلاعات زیست محیطی تحت تاثیر همه گیری قرار گرفته است و کاهش شدید ترافیک هوایی به دنبال شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ مقدار داده های جوی جمع آوری شده توسط هواپیماهای تجاری را بسیار کاهش داده است..
محققان در مقاله خود نشان دادند که مدلهای پیشبینی کوتاه مدت هنگامی که اطلاعات کمتری در مورد دما، باد و رطوبت از هواپیماها دریافت می کنند، مهارت پیشبینی آنها به صورت آشکاری مختل می شود.
در حالیکه داده های کمتر به پیشبینی های بدتر منجر می شوند، این مطالعه نقش مهم اما پنهانی صنعت هواپیمایی را در پیشبینی آب و هوا نشان داده است.
مشاهدات آب و هوایی توسط ابزارهای موجود در هزاران هواپیمای مسافربری انجام می شود که عمدتاً بر فراز آمریکای شمالی و اروپا پرواز می کنند و چندین دهه است که این کار برای پیشبینی وضعیت آب و هوا انجام می شود.
سپس این داده ها به صورت آنی و در زمان واقعی به سازمان های هواشناسی در سرتاسر جهان همچون سرویس ملی آب و هوا در ایالات متحده منتقل می شوند.
این مطالعه که در مجله Applied Meteorology and Climatology انتشار یافته است، تاثیر خاص کاهش تعداد داده ها را در هواشناسی نشان داده است.
این مقاله به صورت خاص می گوید که حذف ۸۰ درصد از داده ها به دنبال شیوع بیماری کووید-۱۹ خطاهایی را باعث می شود که پیشبینی ها را به صورت قابل توجهی تحت تأثیر قرار می دهد.
محققان می گویند با عنایت به این که در ابتدای شیوع کووید-۱۹ در سرتاسر جهان بیشتر از ۷۵ درصد از میزان ترافیک هوایی کاسته شد، تعداد مشاهدات و داده ها هم تقریباً به همین میزان کاهش پیدا کرد.
حالا ترافیک هوایی باردیگر به آهستگی در حال افزایش می باشد و این می تواند پیشبینی های هواشناسی را مانند گذشته از دقت بیشتری برخوردار کند.

منبع: