نیوزتل سفر سلول انسان به فضا!
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، “آژانس فضایی اروپا” (ESA)، تصویری از یک “سلول لایه درون رگی” یا “سلول اندوتلیال” (endothelial cell) منتشر نموده که در “ایستگاه فضایی بین المللی” (ISS) به پرواز در آمده بود و الان به زمین بازگشته است. این سلول می تواند به بررسی های پژوهشگران در مورد سالم نگه داشتن فضانوردان در فضا کمک نماید.
سلول های اندوتلیال، در صورت ضرورت به انقباض و انبساط رگ ها کمک می کنند و بدین سبب در حفظ فشار و سلامت بدن موثر هستند. بررسی این سلول ها در فضا به این علت شروع شد که پژوهشگران بتوانند واکنش سلول ها را نسبت به بی وزنی درک کنند.
پژوهشگران اهتمام دارند با درک مکانیسم ورای واکنش سلول ها نسبت به بی وزنی، روش هایی را برای کمک به فضانوردان در فضا عرضه کنند.
سلول های اندوتلیال کشت شده انسان، به مدت یک هفته در فضا پرورش یافتند؛ سپس منجمد شدند تا جهت بررسی به زمین بازگردند.
همان گونه که انتظار می رفت، سلول ها بیان ژن هایی را آغاز کردند که با ژن های بیان شده سلول های روی زمین متفاوت بود. پژوهشگران بعد از مقایسه دقیق سلول ها در آزمایشگاه، اولین نتایج آزمایش های خودرا منتشر نمودند.
این پژوهش نشان میدهد که سلول ها چگونه خودرا با فشار سازگار می کنند و سرنخ هایی را برای سالم نگه داشتن سلول های اندوتلیال در فضا ارائه می دهد.

منبع: