امکان ابراز احساسات بیماران ALS با یک سنسور جدید میسر شد

نیوزتل: پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست(MIT) موفق به ساخت یک سنسور قابل چسبیدن به صورت شده اند که با سنجش حرکات صورت امکان ابراز احساسات و اعلام نیازهای آنها را فراهم می آورد و می توان آنرا به آسانی با یک آرایش ساده پوشاند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تعدادی از محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سنسور شفاف را عرضه کرده اند که بیماران ALS را قادر می سازد احساسات مختلف خود همچون ابراز علاقه یا گرسنگی را اعلام کنند.
این سنسور که به صورت بیمار می چسبد، حرکات کوچک صورت همچون لبخند زدن و باز کردن دهان را اندازه گیری می کند.
بیماران ALS زندگی دشواری دارند. آنها مبتلا به یک بیماری عصبی هستند که به مرور زمان توانایی کنترل عضلات خودرا از دست می دهند و در بدترین حالت، در نهایت توانایی تکلم خودرا نیز از دست می دهند.
بیماری ALS مخفف اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (Amyotrophic lateral sclerosis)، یک بیماری نورون های حرکتی یا (MND یا Motor Neuron Disease) است که سبب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می شود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایعترین بیماری نورون های حرکتی (MND) است. بدین سبب این بیماری هم علائم نورون محرکه فوقانی و هم نشانه های نورون محرکه تحتانی را به وجود می آورد. در حقیقت در ALS نشانه های فلج مرکزی و محیطی توامان ایجاد می شود.
این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می شود و با تضعیف ماهیچه ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می شود. بطوریکه توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد.
مبتلایان به این بیماری معمولاً مدت زمان زیادی زنده نمی مانند. بااینکه این مدت برای “استیون هاوکینگ” دانشمند فقید، بین ۲ تا ۳ سال پیش بینی شده بود، اما او با وجود همه مشکلات و ناراحتی ها تا سال ها به زندگی خود ادامه داد و برای فرارسیدن مرگ لحظه شماری نمی کرد و ALS در نهایت پس از ۵۵ سال او را از پا درآورد. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً گرفتار ناتوانی های حرکتی شده و ۳ تا ۵ سال بعد از مبتلاشدن به این بیماری جان خودرا از دست می دهند. بااینکه ۲۰ درصد این بیماران تا ۵ سال و ۱۰ درصد آنها تا ۱۰ سال زنده خواهند ماند. در این بیماری دستگاه عصبی مرکزی و ماهیچه ها خصوصاً ماهیچه های دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت آزار می بینند.
علت این بیماری نامشخص است، اما بنظر می رسد فرآیندهای التهابی که در موتور نورون ها اتفاق می افتد، دلیل بروز آن باشد.
سنسور جدید محققانMIT بر روی دو بیمار مبتلا به ALS که یک زن و یک مرد هستند، آزمایش شده است.
“کانان داگدویرن” سرپرست این تیم تحقیقاتی ایده توسعه این سنسور را بعد از ملاقات با “استیون هاوکینگ” در دانشگاه هاروارد الهام گرفت.
آنچه در مورد این سنسور کاربردی جدید مفید می باشد، ساده بودن آن است. این دستگاه به تجهیزات حجیم مانند تجهیزات موجود در اندازه گیری فعالیت الکتریکی اعصاب نیاز ندارد. کار کردن با این دستگاه ها خیلی مشکل است و دستگاه های حجیمی هستند و حتی مبتلا به اختلال در نمایش نتیجه نیز هستند و ممکنست حتی در یک روز، نتیجه بیماران یکسان را متفاوت اعلام کنند.
در این سنسور جدید، یک نوار سیلیکونی نازک بعنوان پایه دستگاه کار می کند و چهار سنسور پیزوالکتریک ساخته شده از آلومینیوم نیترید نیز در این نوار تعبیه شده است. به این ترتیب، این سنسور، تغییر شکل مکانیکی پوست را تشخیص داده و آنرا به یک ولتاژ الکتریکی برای سنجش تبدیل می کند و بدین ترتیب، لبخند، باز شدن دهان و جمع شدن لب ها را از هم متمایز می کند.
از آنجائیکه تولید اجزای این سنسور، آسان است، بدین سبب قیمت هر کدام تقریباً ۱۰ دلار خواهد بود و به آسانی می تواند برای افراد زیادی قابل دسترسی باشد.
این تحقیق در مجله Nature Biomedical Engineering انتشار یافته است.

منبع: