عملیات چندین میلیون دلاری ناسا برای کاوش آب در ماه

نیوزتل: ناسا مبلغی حدود ۴۷ میلیون دلار به شرکت خصوصی آمریکایی ˮاینتویتیو ماشینزˮ(Intuitive Machines) در هوستون اعطا کرده است تا این شرکت یک مته مجهز به یک طیف سنج جرمی را به عنون قسمتی از برنامه ˮخدمات بارگذاری قمری تجاریˮ(CLPS) توسعه دهد و آنها بتوانند آنرا تا دسامبر ۲۰۲۲ به ماه ارسال نمایند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، انجام ماموریت “آزمایش استخراج یخ منابع قطبی” معروف به ” PRIME-۱ ” به ناسا در جستجوی یخ در قطب جنوب ماه کمک خواهدنمود و برای نخستین بار به آنها در استخراج یخ از زیر سطح ماه کمک خواهدنمود.
مدتی پیش ناسا یک شرکت جدید را از لیست شرکت های برنامه موسوم به “خدمات بارگذاری قمری تجاری”(CLPS) انتخاب نمود تا تجهیزات مورد نظر این آژانس فضایی را به ماه برساند. بدین ترتیب، شرکت آمریکایی موسوم به “سیستم های فضایی ماستن”(Masten Space Systems) از طرف ناسا ماموریت پیدا کرد تا بار مفید مورد نظر همچون تجهیزات فناوری و غیرعلمی را در سال ۲۰۲۲ به قطب جنوب ماه انتقال دهد.
ماستن، چهارمین شریکی است که در برنامه بلندمدت CLPS مشارکت می کند. سه شرکت دیگر، شرکت های “استروبوتیک تکنولوژی”(Astrobotic Technology)، “اینتویتیو ماشینز” (Intuitive Machines) و “اوربیت بیاند” (Orbit Beyond) هستند. قرارداد ماستن مانند بقیه شرکت ها، قسمتی از پروژه “آرتمیس” ناسا است که می خواهد انسان را به سطح ماه برده و بازگرداند و نهایتا نیز او را روی سطح مریخ و شاید فراتر از آن فرود بیاورد. قرارداد ماستن که با مبلغ ۷۵.۹ میلیون دلار منعقد شده است، بر رساندن محموله های به خصوصی تمرکز دارد.”توماس زوربوچن”(Thomas Zurbuchen) مدیر ماموریت های علمی ناسا در دفتر مرکزی آژانس در واشنگتن اظهار داشت: ما در آینده شرکتهای دیگر را نیز برای برنامه “خدمات بارگذاری قمری تجاری”(CLPS)خود انتخاب می نماییم تا ابزارهای جدیدی را برای کاوش در ماه توسعه داده و ارسال نماییم.
اطلاعاتی که از PRIME-۱ و سایر ابزارهای علمی و فناوری هایی که به سطح ماه ارسال می نماییم به دست خواهیم آورد، به فضانوردان ماموریت های آرتمیس و ما کمک می نماید درک بهتری از این مساله داشته باشیم که چگونه می توانیم حضور پایدار در ماه داشته باشیم. PRIME-۱ روی ماه فرود خواهد آمد و تا ۳ فوت (تقریباً ۱ متر) زیر سطح ماه فرو خواهد رفت. با یک طیف سنج جرمی می توانیم مقدار یخ موجود در نمونه را که در اثر تصعید از دست رفته اندازه گیری نماییم. برای اینکه یخ در خلا محیط قمری از یک ماده جامد به بخار تبدیل می شود. PRIME-۱ به ما درک شایان توجهی از منابع موجود در ماه و نحوه استخراج آنها خواهد داد.

منبع: