توسعه سیستم پوشیدنی برای پیش بینی تشنج

دانشمندان بتازگی موفق به طراحی و توسعه سیستم پوشیدنی برای پیش بینی تشنج شده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، بااینکه دارو به کنترل تشنج در بعضی از بیماران مبتلا به صرع کمک می نماید اما این داروها بر روی برخی افراد مبتلا تاثیر چندانی ندارد. حال پژوهشگران سیستم جدیدی برای کمک به این گروه از افراد طراحی نموده اند و این سیستم حداقل به آنها زمان وقوع تشنج را اطلاع می دهد.
سیستم مذکور که “Epiness” نام دارد از دو قسمت تشکیل شده است: مجموعه ای از الکترودهای نوار مغزی(الکتروانسفالوگرافی) نصب شده روی پوست که فعالیت الکتریکی مغز افراد را کنترل می کند و یک ریزپردازنده متصل به آن که مبتنی بر الگوریتم های یادگیری ماشین است. این الگوریتم ها بر روی داده های نوار مغزی نظارت دارند و داده هایی را درباره حالات این افراد چه در هنگام تشنج و چه در هنگامیکه این تجربه را نداشتند جمع آوری می کنند.
با یادگیری اینکه کدام الگوها بطور مداوم در فعالیت الکتریکی که بلافاصله پیش از تشنج اتفاق می افتد، رخ می دهد، این الگوریتم ها در نهایت قادر به پیش بینی شروع تشنج افراد با دقت ۹۷ درصد بودند. این الگوریتم ها همین طور می توانند بین سیگنال های الکتریکی مغز و سر و صدای زمینه ای منحرف کننده تفاوت قائل شوند.
دکتر “اورن شریکی”(Oren Shriki) دانشمند ارشد این مطالعه از دانشگاه بن گوریون اظهار داشت: حملات صرعی، بیماران مبتلا به صرع را در معرض خطرات مختلف قابل پیش گیری از جمله سقوط، سوختگی و سایر لطمه ها قرار می دهد. بدین سبب ما بسیار هیجان زده هستیم که الگوریتم های یادگیری ماشین که ما توسعه داده ایم پیش بینی دقیق حملات قریب الوقوع را حداکثر تا یک ساعت پیش از وقوع آنها فراهم می کنند.
یک کنسرسیوم آلمانی نیز همین طور در حال کار بر روی یک گوشی پیش بینی کننده تشنج است که می تواند افزایش میزان نبض کاربر را تشخیص دهد.