ورزش کردن، طول عمر دیابتی ها را بیشتر می کند

پژوهش جدیدی نشان داده است که ورزش کردن می تواند در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو موثر باشد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی انجمن مطالعات دیابت اروپا، بررسی جدیدی نشان میدهد که ورزش کردن می تواند خطر مرگ و میر را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بین ۲۵ تا ۳۳ درصد کم کند.
ورزش کردن، حساسیت انسولین را بهبود می بخشد، خطر مبتلاشدن به بیماری قلبی- عروقی را می کاهد و سیتوکین های التهابی را مهار می کند. سیتوکین های التهابی، نوعی از پروتئین های سیگنال دهنده هستند که به واکنش التهابی منجر می شوند. این سیتوکین ها توسط سلول های سیستم ایمنی تولید می شوند و قسمتی ضروری از نحوه واکنش بدن نسبت به عوامل بیماری زا به شمار می روند اما تولید بیش از حد آنها می تواند به بیماری های التهابی منجر شود.
پژوهشگران در این پروژه، از اطلاعات مربوط به هر شرکت کننده استفاده کردند که موقعیت اجتماعی- اقتصادی، سلامت و عادات ورزشی آنها را ارزیابی می کرد. این اطلاعات، از بررسی های انجام شده در سال های ۲۰۰۱، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ گردآوری به دست آمده بودند. پژوهشگران، تحلیل های آماری نیز در مورد این اطلاعات انجام دادند که رابطه میان ورزش کردن و مرگ و میر را ارزیابی می کرد.
در این پژوهش، ۴۸۵۹ شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع دو مورد بررسی قرار گرفتند که ۴۹ درصد از آنها مرد و بقیه زن بودند و میانگین سنی آنها نیز ۵۹/۵ بود.
نتایج این بررسی نشان داد که ورزش کردن می تواند خطر مرگ و میر را به صورت قابل توجهی کم کند و شرکت کنندگانی که ورزش می کنند، کمتر از کسانی که به ورزش کردن عادت ندارند، در معرض خطر مرگ و میر هستند.
خطر مرگ و میر در افرادی که بطور متوسط ورزش می کردند، تا ۲۵ درصد و در افرادی که سطح ورزش کردن در آنها بالا بود، تا ۳۲ درصد کاهش داشت.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ورزش کردن افراد مبتلا به دیابت نوع دو می تواند خطر مرگ و میر را در آنها کم کند. باید بررسی های بیشتری انجام شوند تا میزان مناسب ورزش کردن را که می تواند به بهبود سلامت و افزایش طول عمر کمک نماید، نشان دهد.