انتشار یک تصویر کلوزآپ از دنباله دار نئووایز توسط ناسا

نیوزتل: ناسا یک تصویر نزدیک را از دنباله دار ˮنئووایزˮ(Neowise) که در فاصله ۲۷ میلیون مایلی خورشید قرار داشته، منتشر نموده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصاویری از دنباله دار “نئووایز” گرفته است که چشم گیر هستند. این تصاویر که در تاریخ هشتم اوت گرفته شده اند، نخستین باری را نشان میدهد که یک دنباله دار با این میزان درخشش از کنار خورشید می گذرد و با چنین وضوح تصویری از این اتفاق عکسبرداری می شود.
“کیچنگ ژانگ” سرپرست این پروژه از موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) اظهار داشت: هابل در تصویربرداری از این دنباله دار، وضوح بمراتب بهتری از هر تلسکوپ دیگری دارد. این میزان از وضوح برای دیدن جزئیات بسیار مهمست و به ما این امکان را می دهد که تغییرات متاثر از گرمای خورشید را مشاهده نماییم.
دنباله دار “نئووایز” از زمان رصد دنباله دار “Hale-Bopp” تابحال درخشان ترین دنباله دار قابل مشاهده از نیم کره شمالی بوده است.
ناسا می گوید هنگامی که این عکسها در تاریخ سوم ژوئیه گرفته شده، “نئووایز” در فاصله ۲۷ میلیون مایلی(۴۳ میلیون کیلومتری) از خورشید قرار داشته است.
با این وجود، یک چیز که هابل موفق به ثبت آن نشده، قلب این دنباله دار است، چونکه برای دیده شدن در این تصاویر، خیلی کوچک است. اما در عوض آنچه به وضوح دیده می شود، ابری از گاز و غبار است که هسته این دنباله دار را پوشانده است.
این تصاویر همین طور یک جفت فواره را نشان میدهد که در جهت های مخالف از هسته در حال شلیک هستند. این رویداد مربوط به تصعید یخ موجود در زیر سطح این دنباله دار است.
آنچه هدف پژوهشگران از بررسی این تصویر است، این است که خصوصیات اصلی گرد و غبار آنرا کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط منظومه شمسی اولیه که “نئووایز” در آن شکل گرفته، کسب کنند. آنها هم اکنون در حال بررسی تمام داده های به دست آمده هستند.
پژوهشگران از یک چیز مطمئن هستند؛ اینکه آنها دیگر فرصتی برای عکسبرداری از این دنباله دار در نزدیکی خورشید نخواهند داشت، برای اینکه “نئووایز” تا حدود ۷۰۰۰ سال دیگر به آنجا باز نخواهد گشت.
این دنباله دار حالا با سرعت ۲۳۲ هزار کیلومتر در ساعت در حال خروج از منظومه شمسی است.

منبع: