کاهش هزینه های حمل و نقل درون شهری با یک محصول دانش بنیان

نیوزتل: اخیرا یک محصول دانش بنیان تولید شده تا در حوزه خدمات حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی) موجب بهبود عملکردها شود.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، مجتبی پیرایش مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان سازه های هوشمند اظهار داشت: تحلیل و مدیریت بهره برداری ناوگان کاری است که محصول دانش بنیان ما انجام می دهد. این نرم افزار بیشتر جنبه تحلیل و استخراج داده های نهان سیستم را دارد.
وی افزود: محاسبه یارانه برمبنای پیمایش و عملکرد اتوبوس نیز یکی از کارهای دیگر آن است. بر این اساس تخصیص یارانه حالت بهینه ای به خود می گیرد. همین طور در این محصول استخراج میزان تقاضای سفر برای هر ایستگاه برمبنای کارت بلیط ثبت شده، انجام می شود. پس در این صورت می توان آمار درستی از تقاضای سفر در هر ایستگاه داشته باشیم.
پیرایش همین طور اضافه کرد: با این اطلاعات می توان طراحی شبکه اتوبوسرانی درون شهری را انجام داد. هم اکنون این شبکه قدیمی و تجربی است. بعد از فاز طراحی می توان به تعداد دستگاه های اتوبوس برای خطوط مختلف دست پیدا کرد. برمبنای پارامترهای گوناگون می توان به این تعداد دست یافت. بعنوان مثال در نمونه آزمایشی، یک خط که دارای ۱۳ دستگاه بود با این محصول تعداد اتوبوس ها به ۹ کم شد. بدین سبب با حذف ۴ اتوبوس از هزینه های اضافی جلوگیری شد.
به گفته وی، در این اپلیکیشن اتوبوسران اصلی و همین طور اتوبوسران کمکی با بهره گیری از شماره تلفن همراه خود می توانند وارد اپلیکیشن شوند و عملکرد، تخلفات و جرایم ثبت شده پرونده مالی و تراکنش های مالی ثبت شده برای خودرو را مشاهده کنند.
مدیریت بهره برداری، طراحی خطوط و محاسبه یارانه برمبنای تجربه کارشناسان و داده های غیرملموس انجام می شد. اما با این محصول دانش بنیان در این عرصه ها می توان دقت را بالا برد. برای اینکه پارامترهای مختلف مانند ترافیک و شرایط جوی نیز در آن در نظر گرفته می شود. پس علاوه بر افزایش کیفیت سرویس دهی به مصرف کنندگان، مدیریت بهره برداری ناوگان اتوبوس رانی نیز بهینه می شود. البته این محصول قابلیت پیاده سازی برای سیستم تاکسی رانی را نیز دارد.
تغییرات الگو های بهره برداری از خطوط اتوبوسرانی موضوعی است که در چندسال اخیر به صورت جدی در سازمان های اتوبوسرانی کشور در حال پیگیری است، این محصول ابزاری کارا در همین راستا است. با بهره گیری از ابزارهای مناسب و تمهیدات دیده شده در نرم افزار امکان مدیریت جامع خدمات فراهم می شود.

منبع: