با همت یک محقق ایرانی انجام شد توسعه یک فناوری برای افزایش کارایی انرژی

محققان استرالیایی و آمریکایی به رهبری یک محقق ایرانی موفق به توسعه یک فناوری برای سلول خورشیدی شدند که می تواند میزان انرژی قابل برداشت از نور نامرئی را افزایش دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از دیلی میل، به لطف یک تکنولوژی جدید، میزان انرژی قابل جذب از نور نامرئی که در سلول های خورشیدی استفاده می شود، به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.
محققان استرالایی و آمریکایی به رهبری یک محقق ایرانی، نور کم انرژی را به نور پرانرژی تبدیل کردند که می توانند توسط سلول های خورشیدی و با استفاده از اکسیژن، دریافت شوند.
محققان مرکز “ARC” و “UNSW” سیدنی به رهبری “الهام قلی زاده” محقق ایرانی پروژه، راهی برای افزایش انرژی کم نور نامرئی پیدا کردند تا نیرو تولید کنند.
این فرایند به صفحات خورشیدی اجازه می دهد از همان میزان نور خورشید که هم اکنون استفاده می شود، برق بیشتری تولید شود تا بدین سان کارایی این صفحات افزایش یابد.
انرژی خورشید مرئی نیست. اغلب سلول های خورشیدی، دستگاههای شارژی، دوربین ها و فوتودیودها از سیلیکون ساخته می شوند و نمی توانند به نور کم انرژی تر از “مادون قرمز” پاسخ دهند.
این به این معناست که بعضی از بخش های طیف نور توسط خیلی از دستگاه ها و فناوری های فعلی غیرقابل استفاده هستند.
برای گسترش دامنه حساسیت این دستگاه ها و افزایش بالقوه کارایی سلول های خورشیدی، یکی از راهبردها “بالا دگرگونی کردن نور” است.
این فرایند شامل تبدیل نور کم انرژی به نور پرانرژی و مرئی است که می تواند سیلیکون را در خیلی از صفحات خورشیدی برانگیزد.
محققان پروژه معتقدند که هنوز اقدامات زیادی لازم است تا این سلول های خورشیدی تجاری سازی شوند.
“الهام قلی زاده” محقق ارشد پروژه اظهار کرد، راجع به پتانسیل این کار تحقیقاتی امیدوار است تا در زمینه این تحقیق تاثیری سریع و مثبت ایجاد شود.
وی ادامه داد، از آنجائیکه این برای نخستین بار است که ما در این روش موفق شده ایم، با چالش هایی مواجه خواهیم شد.
قلی زاده ادامه داد، من بسیار امیدوار هستم و فکر می کنم که به سرعت می توانیم کارایی سلول های خورشیدی را افزایش دهیم.
نتایج این پژوهش در مجله “Nature Photonics” انتشاریافت.

منبع: