پروتئینی که لطمه ناشی از حمله قلبی را می کاهد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که نوعی پروتئین می تواند به کاهش لطمه های ناشی از حمله قلبی کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه ایالتی سن دیگو، هنگام بروز حمله قلبی، مجموعه ای از فرآیندهای بیوشیمیایی رخ می دهند که به قلب لطمه می رسانند. این فرآیندها مانند اتفاقاتی هستند که هنگام تصادف برای خودرو رخ می دهند.
بعد از حمله قلبی، برخی بافت ها از بین می روند و به بازسازی نیاز دارند، بعضی از پروتئین ها از بین می روند، عضله لطمه می بینند و اختلالاتی در جریان خون و اکسیژن قلب رخ می دهد. از آنجائیکه قلب به تنهایی نمی تواند از عهده برطرف نمودن این مشکلات برآید، یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن لطمه بسیار مهمست.
پژوهشگران “دانشگاه ایالتی سن دیگو” (SDSU) در بررسی جدیدی دریافتند که یک پروتئین مهم در قلب می تواند لطمه ناشی از حمله قلبی را کم کند و میزان بقا و عملکرد قلب را در افرادی که نجات یافته اند، بهبود ببخشد.
“کریس گلمبوتسکی” (Chris Glembotski)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: هر چه قلب بیشتر لطمه ببیند، نتایج بلندمدت بدتری به دنبال خواهد داشت؛ در نتیجه پژوهش ما نیز بر این مساله تمرکز کرده است. ما در این پژوهش، به بررسی این مساله پرداخته ایم که چگونه قلب را نسبت به لطمه ناشی از حمله قلبی مقاوم تر نماییم.
بعد از حمله قلبی، برای باز کردن رگ های مسدود شده قلب خیلی از بیماران، استنت هایی در آنها قرار داده می شود تا در بلندمدت به آنها کمک نماید اما افزایش اکسیژن نیز می تواند با مشکلاتی همراه باشد. گلمبوتسکی اضافه کرد: به محض کار گذاشتن استنت، افزایش اکسیژن رخ می دهد و به از بین رفتن بعضی از سلول های قلب منجر می شود. این اتفاق، لطمه های جبران ناپذیری را برای قلب به همراه دارد.
گلمبوتسکی و همکارانش در این پژوهش دریافتند که نوعی پروتئین موسوم به “MANF” مانند یک متخصص تصادف خودرو عمل می کند و به اصلاح پروتئین هایی می پردازد که تاشدگی آنها اشتباه صورت گرفته است.
گلمبوتسکی چند سال پیش به قابلیت های MANF پی برد و “آدریان آریتا” (Adrian Arrieta)، از پژوهشگران این پروژه، به بررسی بیشتر آن پرداخت. آریتا در بررسی های خود، موش های اصلاح شده ژنتیکی را با ایجاد حمله قلبی در آنها و مشاهده نحوه عملکرد آنها با وجود پروتئین و بدون وجود آن آزمایش کرد. بررسی ها نشان داد که عملکرد قلب موش ها با وجود پروتئین بهتر است برای اینکه پروتئین مانند یک تنظیم کننده عمل می کند.
آریتا اظهار داشت: این اولین سرنخ در مورد اهمیت وجود پروتئین MANF در قلب است. این پروتئین، اثر محافظتی دارد اما ما نمی دانستیم که چگونه کار محافظت را انجام می دهد برای اینکه ساختار این پروتئین شبیه به پروتئین هایی نیست که پیش تر مورد بررسی قرار داده ایم.
آریتا در بررسی های خود، شواهدی را یافت که نشان می دهند استرس اکسیداتیو بعد از حمله قلبی به دنبال یک اثر لطمه زا به وجود می آید.
پژوهشگران امیدوارند که این کشف نهایتا به ارائه پروتئین MANF در چارچوب یک دارو بیانجامد که برای افرادی که گرفتار حمله قلبی شده اند، تجویز می شود.
این پژوهش، در مجله “Journal of Biological Chemistry” به چاپ رسید.