پرتاب دراگون آغاز عصر جدیدی در اکتشافات فضایی

نیوزتل: پرتاب دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی، یک دستاورد بزرگ برای ناسا و ˮاسپیس ایکسˮ است که عصر جدیدی را در حوزه اکتشافات فضایی آغاز می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، دو فضانورد آمریکایی سوار بر کپسول فضایی “دراگون”(Dragon) به فضا پرتاب شدند تا به “ایستگاه فضایی بین المللی” (ISS) برسند. این پرتاب، هیجان زیادی را در سراسر جهان به همراه داشت که نه فقط به خاطر دستاوردهای فنی خاص آن، بلکه به خاطر همکاری سازمان فضایی آمریکا با یک شرکت بخش خصوصی بود. این نخستین بارست که فضانوردان، بواسطه یک شرکت خصوصی به فضا می روند و این رخداد مهم می تواند آغاز عصر جدیدی در اکتشافات فضایی باشد.

“روبرت ال. بهنکن”(Robert L. Behnken) و “داگلاس جی. هارلی”(Douglas G. Hurley)، فضانوردان ناسا، سوار بر کپسول فضایی دراگون شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) به فضا پرتاب شدند.

موشک “فالکون۹”(Falcon ۹) که این کپسول فضایی را به همراه سرنشینان آن با خود به مدار برد نیز ساخت شرکت اسپیس ایکس است. این پرتاب، از “مرکز فضایی کندی”(KSC) ناسا در فلوریدا انجام شد که پیش تر برای ماموریت های دیگری همچون “آپولو”(Apollo) به کار رفته بود. این ماموریت جدید موسوم به “دمو-۲”(Demo-۲) در واقع یک پرواز آزمایشی بشمار می رود و به ماموریت های بیشتری در ماه های آینده ختم خواهد شد.
این ماموریت برای ناسا، اولین پرواز فضانوردان این آژانس فضایی است که با یک فضاپیمای آمریکایی و از خاک آمریکا انجام می شود. این پرتاب جدید، نتیجه دهه ها تلاش است که امکان ساخت و اجرای ماموریت های مهم فضایی را برای بخش خصوصی فراهم می آورد و به ناسا نیز امکان می دهد تا اکتشافات خودرا در اعماق فضا آغاز کند و گامی برای فرستادن انسان به ماه، مریخ و شاید برخی سیارک ها بردارد.

مشارکت خصوصی
فعالیت صنایع خصوصی در بخش فضا، موضوع جدیدی نیست. خیلی از ماموریت های آژانس های فضایی، با همکاری شرکت های خصوصی صورت می گیرد. می توان اظهار داشت که صدها نهاد خصوصی هم اکنون به ساخت ماهواره های تجاری برای مشتریان خود مشغول هستند.
از آنجائیکه خدمات پرتاب به تجهیزات دقیق و بودجه مالی نیاز دارند، با محدودیت همراه هستند اما چندین شرکت خصوصی همچون “اسپیس ایکس” و “بوئینگ” به این کار پرداخته اند. خیلی از این شرکت ها مانند “ویرجین گلکتیک”(Virgin Galatic) اخیرا پروازهای فضایی انجام داده اند و امیدوارند که به زودی بتوانند پرتاب مسافران را به فضا آغاز کنند. سال گذشته، فضاپیمای ساخت شرکت آمریکایی “اسکیلد کامپوزیتس”(Scaled Composites)، یک انسان را برای مدت کوتاهی به فضا برد و اولین سفر فضایی با یک فضاپیمای خصوصی را رقم زد.

روزنه ای به آینده
پرتاب دراگون، این حقیقت را به نمایش می گذارد که مشارکت و سرمایه گذاری برای پژوهش و اکتشاف در حوزه فضا، حالا بیش از گذشته است. آژانس های فضایی کشورهای گوناگون هم اکنون نه فقط داده ها و منابع را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، بلکه همکاری آنها برای انجام دادن چنین ماموریت هایی نیز رو به افزایش است. ایستگاه فضایی بین المللی به تنهایی یک نمونه خوب از همکاری در بخش فضا است.

آژانس های فضایی باید انرژی و منابع خودرا بیشتر به سمت پژوهش های علمی و اکتشاف در اعماق فضا سوق دهند. حالا ۵۰ سال از فرود انسان روی ماه گذشته است و تلاش ها باید در جهت فرستادن انسان به مریخ و دیگر اجرام آسمانی پیش بروند.
موضوع بازگشت به ماه که ناسا و دیگر آژانس های فضایی برای رسیدن به آن تلاش می کنند، فقط اولین گام در این جهت است اما به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد که بیشتر آژانس های فضایی همچون ناسا هم اکنون فاقد آن هستند. انتظار می رود که بخش های خصوصی، سرمایه های جدیدی را به چنین پروژه هایی تزریق کنند و نوآوری های فنی را نیز به کار بگیرند.