در گزارش نیوزتل عنوان شد پشتیبانی از ۱۰ شرکت تولیدکننده واکسن برای ساخت واکسن کرونا

به گزارش نیوزتل رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از تشکیل کمیته ای برای ساخت واکسن در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: با معاونت علمی و صندوق نوآوری ۱۰ شرکت دانش بنیان تولید واکسن را مورد حمایت قرار داده ایم.

دکتر حسین وطن پور در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: به علت پیچیدگی ویروس کرونا مطالعات زیادی در کشور برای شناخت آن در حال انجام می باشد. بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ مطالعه بالینی، تک تک داروها، ترکیب داروها، داروهای شیمیایی، داروهای بیولوژیک و حتی داروهای معمولی موجود در داروخانه ها در حال انجام می باشد.
یک هزار و ۵۰۰ مطالعه بالینی بر روی داروهای موثر در کروناویروس
وی اضافه کرد: به علت شیوع همگانی کروناویروس، افراد داروهای گوناگونی را مصرف می کنند و جالب اینکه بعضی از این افراد داروهای معمولی ضد ویروس استفاده می نمایند و بهبود هم پیدا می کنند و اصرار هم دارند که این داروها برای درمان کروناویروس موثر است.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما حالا با تعداد زیادی پیشنهاد و تعداد زیادی مطالعه مواجه هستیم و نگرانی ما از این است که بعضی از این مطالعات برای یک دوره کوتاهی آثار خوبی را از خود نشان می دهند ولی باید دقت کنیم که این آثار برای یک گروه خاص از بیماران و در یک استیج خاص از بیماری است. واقعاً همه شمول کردن یک روش درمانی کار بسیار سختی است.
وی اظهار داشت: امکان دارد شما ببینید که یک دارو در یک مرحله جواب می دهد و در بلند مدت جواب نمی دهد. اما تمام تلاش بر این است که اگر دارویی در جایی اثرگذار بود آنرا برای همه بتوان تجویز کرد. اما رفتار کروناویروس بگونه ای است که مراحل رشد و نفوذ و در حالات مختلف بدن میزبان، عکس العمل های متفاوتی بوجود می آورد.
وطن پور تصریح کرد: حالا ما با رنج متفاوتی از پیشنهادها مواجهیم. البته تلاش داریم بیشتر مواردی را مورد حمایت قرار دهیم که شمولیت بیشتری را دارند. بعنوان مثال داروی رمدیسیویر را برای ساخت دارو و مواد اولیه آن مورد حمایت قرار دادیم.
تشکیل کمیته برای ساخت واکسن کرونا در کشور
وی از تشکیل کمیته برای ساخت واکسن در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: برای حوزه ساخت واکسن کمیته ای را تشکیل دادیم که این کار را به پیش ببریم. ضمن اینکه بیشتر داروهایی که اثربخشی آنها بیشتر بوده اند را مورد حمایت قرار داده ایم، چونکه ما نمی توانیم منتظر بمانیم یک دارو در دنیا اثربخشی اش ثابت شود و بعد به دنبال تولید آن باشیم.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حالا در حوزه کیت های تشخیصی هم همین کار را پیش می بریم. البته برخی با کیت های الایزا و برخی با کیت های تشخیص سریع مخالف هستند و باوجود این مخالفت ها ما به جهت اینکه آمادگی داشته باشیم شرکت های دانش بنیانی را که در این عرصه توانمند بوده و گروه های علمی موفق هستند، حمایت می نماییم تا محصولات زیادی در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کروناویروس تولید نماییم.
وی اظهار داشت: امکان دارد در یک مقطعی سازمان غذا و دارو از میان چند محصولی که در حال حمایت هستیم یک مورد را تایید کند. اما ما دانش تولید چند محصول را باید داشته باشیم.
تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی از جانب یک شرکت دانش بنیان ایرانی
وطن پور درباره تحقیقات حوزه واکسن اظهار داشت: حالا ۱۰ گروه بخش خصوصی در عرصه تولید واکسن فعال می باشند و به شکلی به دانش تولید واکسن دسترسی دارند. حالا یکی از شرکت های مستقر در پارک فناوری پردیس در حال فعالیت در عرصه تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی است و امیدواریم بزودی به مرحله تولید برسد، تا در کشور حداقل در تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی مشکلی نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: درباره کروناویروس هم صحبت های گوناگونی درباره واکسن گفته می شود. برخی معتقدند اصل واکسیناسیون مقاومت بوجود می آورد. حتی واکسن ب ث ژ و آنفلوآنزا و واکسن هایی که سیستم های ایمنی را تحریک می کند همه می توانند در مقابل کروناویروس نوعی مقاومت و ایمنی ایجاد کنند.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: هم اکنون ۱۰ شرکت تولید کننده داخلی واکسن، بدون احتساب موسسات پاستور و رازی در حال تولید واکسن هستند. یکی دیگر از آنها در حال کار بر روی واکسن HPV است و یکی دیگر هم در حال کار بر روی هپاتیت است. وزارت بهداشت هم در پشتیبانی از این شرکت های دانش بنیان فعال است.
حمایت از ۱۰ تولید کننده واکسن داخلی
وی اظهار داشت: نکته مهم در مورد کروناویروس این است که رفتارش در مقابل واکسن مشکوک است. هنوز هیچ کشوری نتوانسته به صورت قطعی به مبحث واکسن ورود کند. دو کشور تابحال ادعا کردند که واکسن در اشل حیوانی جواب داده اما هنوز قطعی نیست.
وطن پور خاطرنشان کرد: اساسا تولید واکسن زمان بر است و برخی برای تولید آن یکسال و برخی دو سال را اعلام می کنند. اما ما در کشور باید دانش تولید واکسن را مورد حمایت قرار دهیم و الان با معاونت علمی و صندوق نوآوری این ۱۰ تولید کننده واکسن را مورد حمایت قرار داده ایم که در زمان مناسب بتوانند بر روی کروناویروس هم کار کنند.