به منظور مبارزه با بیماری مالاریا در آفریقا انجام شد استفاده از فناوری لیدار برای ردیابی حرکت پشه ها

به گزارش نیوزتل یک تیم بین المللی از محققان از فناوری لیدار برای ردیابی میزان فعالیت پشه ها در آفریقا برای مبارزه با بیماری مالاریا بهره برده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، در این مطالعه که در مجله” Science Advances “منتشر شده است، محققان درباره نحوه استفاده از فناوری لیدار و اینکه چه اطلاعاتی به دست آورده اند، توضیح داده اند.
لایدار ( Lidar) یا لیدار، یکی از فناوری های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را اندازه می گیرد. لیدار یک سیستم ردیابی شبیه رادار است اما به جای استفاده از صدا از نور یک لیزر استفاده می نماید.
دقت آن امکان استفاده از آن در خیلی از موارد را فراهم می آورد. طی این مطالعه، محققان از آن برای شناسایی فعالیت پشه ها استفاده کردند. کار آنها شامل راه اندازی یک سیستم لیدار در نزدیکی روستایی در تانزانیا بود. این سیستم به صورت مداوم به مدت پنج روز و چهار شب محیط اطراف را اسکن می کرد و تعداد پشه های شناسایی شده را می شمارد. این سیستم با شمارش تعداد بال زدن حشرات توانست پشه ها را از سایر حشرات متمایز کند چونکه پشه ها بال های خویش را با سرعت های مختلف نسبت به سایر حشرات دیگر حرکت می دهند.
سیستم لیدار قادر به شمارش پشه ها از فاصله بیشتر از ۵۹۶ متر بود. این مطالعه بعنوان کوشش برای مبارزه با بیماری مالاریا که سالانه تقریباً جان نیم میلیون نفر را بیشتر در آفریقا می گیرد، انجام شده است. دانشمندان اعتقاد دارند که با مطالعه پشه ها و انگل های ایجاد کننده بیماری مالاریا، آنها می توانند راه های جدید و بهتری برای مقابله با این بیماری ایجاد کنند. سیستم لیدار استفاده شده توسط محققان بیشتر از ۳۰۰ هزار حشره را شمرد و اطلاعات کافی برای دیدن الگوها در اختیار محققان قرار داد. آنها دریافتند که پشه ها بیشتر در بامداد ها و عصر ها پرواز می کنند. محققان همینطور می خواستند بدانند که آیا فعالیت پشه ها بخشی از ریتم شبانه روزی آنها است یا اینکه صرفا واکنشی در مقابل شرایط نور است. برای فهمیدن این مورد آنها آزمایشی مشابه آزمایش اول در طول خورشید گرفتگی انجام دادند و آنها توسط فناوری لیدار دریافتند که که پشه ها خویش را با شرایط کم نور وفق می دهند و در همان حین رفتار خویش را هم تغییر می دهند و فعال تر می شوند و این به آن معنا است که رفتار آنها مبتنی بر شرایط نور است.