دانشمندان کانادایی: خفاشها کروناویروس را حمل می کنند بدون آنکه بیمار شوند

نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان(University of Saskatchewan) کانادا در مطالعه اخیرشان دریافته اند خفاش ها می توانند بدون آنکه خودشان بیمار شوند، حامل کروناویروس باشند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، کروناویروس هایی که موجب بیماری هایی مانند سندرم حاد تنفسی حاد(SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) شده اند نیز خفاش ها حامل آن بوده اند.
در حالی که این ویروس ها می توانند موجب ایجاد بیماری کشنده و خطرناک در انسان ها شوند اما بنابر یک مطالعه جدید خفاش ها از بیماری های ناشی از این ویروسها در امان هستند.
پژوهشگران کانادایی در مطالعه اخیرشان دریافتند خفاش ها می توانند سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) را بدون بیمار شدن حمل کنند. خفاش ها نه از شر ویروس خلاص می شوند و نه بیمار می شوند.
دانشمندان ثابت کردند که سلول های موجود در “خفاش قهوه ای”(brown bat) که از حشرات تغذیه می کند، ممکنست این مساله را نشان دهد که بدن این خفاش ها نیز عفونت سندرم تنفسی خاورمیانه را برای ماه ها حمل می کند اما مشکلی برای آنها پیش نمی آید چونکه بدن خفاش ها به شکلی با ویروس ها منطبق شده اند.
“ویکرام میسرا”(Vikram Misra) میکروبیولوژیست دانشگاه ساسکاچوان اظهار داشت: کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه بجای کشتن سلول های خفاش و انجام همان کاری که با سلول های انسانی انجام می دهد، وارد رابطه طولانی مدت با بدن میزبان می شود اما بدن خفاش به سبب سیستم ایمنی منحصر به فرد فوق العاده این حیوان مقاومت می کند. تصور می شود کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) نیز به همان روش در بدن خفاش ها عمل می کند.
میسرا در ادامه اضافه کرد: مطالعه ما نشان میدهد که وجود عوامل استرس زایی مانند سایر بیماری ها و احتمال از بین رفتن زیستگاه ممکنست در شیوع کروناویروس ها توسط خفاش ها به گونه های دیگر نقش مهمی داشته باشد. هنگامی که خفاش در سیستم ایمنی بدن خود گرفتار استرس می شود، این مساله تعادل سیستم ایمنی ویروس را نیز مختل می کند و به ویروس اجازه می دهد تا تکثیر شود.

“داریل فالزارانو”(Darryl Falzarano) دانشمند “سازمان واکسن و بیماری های عفونی”(VIDO-InterVac) و یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: ما می بینیم که کروناویروس سندروم تنفسی خاورمیانه می تواند خیلی سریع خودرا با یک موقعیت خاص وفق دهد گرچه ما کاملا این پروسه را درک نمی نماییم این نشان میدهد که کروناویروس ها چگونه به آسانی قادر به جهش از گونه ای به شکلی دیگر هستند.
تابحال بیش از ۳.۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان به بیماری کووید-۱۹ که عامل آن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ است، مبتلا شده اند و هفت درصد از مبتلایان نیز جان خودرا از دست داده اند. این در حالیست که سندرم تنفسی خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ تنها حدود ۲۵۰۰ فرد را آلوده کرد و از هر سه نفر فرد مبتلا به این بیماری یک فرد جان خودرا از دست می دادند. هیچ واکسنی برای هر دو ویروس ساخته نشده و وجود ندارد. در صورتیکه شترها میزبان کروناویروس مرس(MERS-CoV) هستند بنظر می رسد که خفاش ها میزبانان اولیه این ویروس ها هستند.
میسرا در آخر اظهار داشت: کروناویروس ها به سرعت با گونه هایی که آلوده می کنند سازگار می شوند، اما در مورد فعل و انفعالات مولکولی این ویروس ها با میزبان طبیعی آنها یعنی خفاش اطلاعات بسیار کمی دردسترس است. یک مطالعه پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کروناویروس های خفاش می توانند حداقل چهار ماه به صورت غیرفعال در بدن میزبان خود یعنی خفاش طبیعی باقی بمانند.
سلول های خفاش هنگامی که در معرض ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه قرار می گیرند، نه با تولید پروتئین های التهابی که علایم بیماری هستند، بلکه با حفظ یک پاسخ ضد ویروسی طبیعی(عملکردی که در گونه های دیگر همچون انسان خاموش می شود) سازگار می شوند. بطور همزمان، ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه نیز با جهش بسیار سریع با یک ژن خاص سلول های میزبان خفاش سازگار می شود و همکاری این دو با یکدیگر منجر به ماندگاری طولانی مدت ویروس در خفاش می شود اما تا زمانی که چیزی مانند بیماری یا سایر عوامل استرس زا نباشند، آنها خطری ندارند.
در آینده دانشمندان به درک چگونگی سازگاری ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه با خفاش در مقابل عفونت و تکثیر در شتر و سلول های انسانی خواهند پراخت.

منبع: