نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه ژنو سوئیس (UNIGE) در مطالعه اخیرشان با بهره گیری از طیف سنج ˮسوفیˮ (SOPHIE ) به مدت هفت سال ستارهˮ HD 158259 ˮکه در صورت فلکی اژدها بود را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند این ستاره دارای شش سیاره است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، تجزیه و تحلیل دانشمندان دانشگاه ژنو نشان میدهد که ستاره HD 158259 دارای شش سیاره است که یکی از آنها یک سیاره فراخورشیدی فرا زمین است و پنج سیاره دیگر مینی نپتون هستند.
به گفته دانشمندان نسبت این سیارات با یکدگیر بسیار جالب است و این سیارات فاصله فوق العاده منظمی با یکدیگر دارند و این نشانگر نحوه شکل گیری این سیستم است.
“فرانسیوس بوچی” (François Bouchy) استاد گروه نجوم دانشکده علوم ژنو اظهار داشت: کشف این سیستم سیاره ای به لطف دستیابی به تعداد زیادی از ابزارهای اندازه گیری و تکنیک های پردازش سیگنال امکان پذیر شده است.
“پال ای ویلسون” (Paul A. Wilson) محقق دانشگاه وارویک و یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: این کار عالی است و نشان دهنده نقش مهم تلسکوپ های کوچکتر در پیشرفت علم نجوم بوسیله تحقیقات با کیفیت بالا است. تجزیه و تحلیل نشان میدهد که این سیارات جرمی دو و شش برابر زمین دارند. از این گذشته، این سیستم سیاره ای کاملاً فشرده است و این به آن معنا است که فاصله خارجی ترین سیاره از ستاره آن ۲٫۶ برابر کمتر از فاصله بین عطارد و خورشید است. علاوه بر این مدتی پیش تلسکوپ فضایی تس ناسا متوجه کاهش میزان درخشش این ستاره شده بود.
“ایزابل بویس” (Isabelle Boisse) محقق آزمایشگاه Marseille Astrophysics و یکی از پژوهشگران این تحقیق اظهار داشت: اندازه گیری تلسکوپ تس اطلاعات ارزشمندی را در مورد ساختار داخلی سیاره در دسترس ما قرار داد.

منبع: