تشخیص ۵۰ تومور سرطانی با یک آزمایش خون نوین

به گزارش نیوزتل محققان دانشگاه راتگرز (Rutgers University) ایالات متحده آمریکا به تازگی موفق به توسعه نوع جدیدی از آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی شده اند که می تواند بیشتر از ۵۰ نوع تومور سرطانی را به صورت دقیق شناسایی کرده و حتی محل حضور آنها در بدن را هم تشخیص دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، سرطان یکی از بیماریهایی است که شناسایی سریع آن میتواند کمک بزرگی به بیماران و پزشکان کند چونکه با تشخیص زودهنگام پزشکان میتوانند جان بیماران را از مرگ نجات دهند. شناسایی این بیماری چندان آسان نیست اما به تازگی با یک آزمایش خون این امکان فراهم شده تا بتوان راحتتر تومورهای سرطانی را شناسایی کرد.
به تازگی محققان آزمایش خونی توسعه داده اند که از یک الگوریتم یادگیری ماشینی برای جستجوی تغییرات خاص شیمیایی در دی. ان. ای، به نام الگوهای متیلاسیون، که با سرطان در ارتباط هستند، استفاده می نماید. این الگوها در دی. ان. ای عاری از سلول (cfDNA) یافت می شود که از خیلی از سلول ها همچون تومورها به جریان خون ریخته می شود.
محققان با آموزش الگوریتم یادگیری ماشینی روی بیشتر از ۳۰۰۰ نمونه خون در اطلس ژنوم (Circulating Cell-free Genome Atlas ) کار خویش را شروع کردند. نیمی از نمونه خونها برای افراد مبتلا به سرطان بود که هر کدام مبتلا به یکی از ۵۰ نوع مختلف سرطان بودند در حالیکه نیمی دیگر نمونه خونی افراد سالم بود.
هنگامی که الگوریتم یاد گرفت که چه الگوهای متیلاسیون را باید جستجو کند، قرار شد در بررسی ۱۲۰۰ نمونه دیگر که نیمی از آنها سرطان داشتند هم از ان استفاده گردد. آنها مشاهده نمودند این الگوریتم قادر به شناسایی ۱۸ درصد تومورهای مرحله یک، ۴۳ درصد تومورهای مرحله دو و ۸۱ درصد از تومورهای مرحله سه و ۹۳ درصد تومورهای مرحله چهاربود. همینطور می توانست با دقت ۹۳ درصد تشخیص دهد تومور سرطانی در کدام بافت قرار دارد.
یافته های این مطالعه در مجله “Annals of Oncology “منتشر شد.