با تلاش پژوهشگران ژاپنی صورت می گیرد تصفیه کارآمد آب با جذب بیشتر فلزات سنگین

نیوزتل: پژوهشگران ژاپنی برای تصفیه کارآمدتر آب، پروسه جدیدی ابداع نموده اند که ظرفیت نانوکربن ها را در جذب فلزات سنگین بالا می برد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان “دانشگاه ناگویا” (Nagoya University) در ژاپن، فرآیندی برای ساخت ابداع نموده اند که می تواند توانایی نانوکربن ها را در پاکسازی آب از فلزات سنگین بهبود ببخشد. شاید این تلاش ها بتواند به بهبود دسترسی به آب در سراسر جهان کمک نماید.
نانوکربن های گوناگونی هم اکنون برای تصفیه آب و فاضلاب مورد بررسی و استفاده قرار می گیرند که می توانند گازها، ترکیبات آلی و یون های فلزات سنگین را جذب کنند اما قدرت جذب، ضعیف است و سبب می شود که کارآیی نانوکربن ها به صورت مطلوب صورت نگیرد.
دانشمندان برای بهبود جذب نانوکربن ها، مولکول هایی را به آنها اضافه می کنند که می توانند پیوندهای شیمیایی قوی تری را با فلزات سنگین شکل دهند. دانشمندان اهتمام کردند تا راهی پیدا کنند که بتوانند همه سطوح در دسترس را برای جذب یون فلز به کار ببرند. این کار می تواند ظرفیت نانوکربن را برای جذب بیشتر یون های فلز افزایش دهد.
دانشمندان دانشگاه ناگویا در این پژوهش، روش جدیدی را ابداع کردند که در مقایسه با روش های متداول می تواند یون های فلزات سنگین را به صورت کارآمدتری جذب نماید.
“ناگاهیرو سایتو” (Nagahiro Saito)، دانشمند علوم مواد دانشگاه ناگویا و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: روش ما می تواند ظرفیت جذب نانوکربن ها را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. شاید این روش جدید بتواند به کاهش هزینه تصفیه آب کمک نماید و سبب شود که مردم سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰، به آب شرب ایمن و سالم دست یابند.
این پژوهش، در مجله “ACS Applied Nano Materials” به چاپ رسید.

منبع: