پژوهشگران آمریکایی ابداع کردند ابزاری که ژن های در رابطه با اختلالات مغزی را شناسایی می کند

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی، ابزار محاسباتی جدیدی ابداع نموده اند که می تواند ژن های در رابطه با اختلالات مغزی را شناسایی کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران “دانشگاه کارولینای شمالی” (UNC)، ابزار محاسباتی جدیدی ابداع نموده اند که می تواند ژن های جدید در رابطه با هر اختلال را شناسایی کند.
این پژوهش نشان داده است که بیان ژن های در رابطه با اختلالات روانی معمولا در اوایل زندگی صورت می گیرد؛ در نتیجه این دوره از زندگی، نقش مهمی در گسترش بیماری های روانی دارد. همینطور پژوهشگران دریافتند که بیان ژن های در رابطه با بیماری های عصبی، در اواخر زندگی صورت می گیرد. پژوهشگران، این ژن های در رابطه با اختلال را با نوع خاصی از سلول های مغز مرتبط می دانند.
دکتر “هایجونگ وان” (Hyejung Won)، استادیار ژنتیک دانشگاه کارولینای شمالی و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: ما با استفاده از این ابزار معروف به “اچ- ماگما” (H- MAGMA) توانستیم ارتباط متغیرهای کدگذاری نشده را با ژن های هدف آنها نشان دهیم. این کار، چالشی است که پیش تر، خیلی از دانشمندان را محدود کرده بود. ما همینطور بیولوژی مهمی را نشان دادیم که ژنتیک اختلالات مغزی را مشخص می کند و باور داریم که شاید این مکانیسم های مولکولی بتوانند اهدافی برای درمان باشند.
اختلالات مغزی مانند اسکیزوفرنی و آلزایمر، از اختلالات ناگواری هستند که به تدریج در سراسر جهان گسترش می یابند و گزینه های درمانی کمی برای آنها وجود دارد. دلیل کم بودن درمان ها، تا حد زیادی از درک محدود در مورد مکانیسم های ژنتیکی و عصبی را شامل می شود.
“وان” افزود: ما می دانیم که صدها ناحیه ژنومی وجود دارند که با خطر مبتلا شدن به اختلالات مرتبط هستند، اما درک نحوه تاثیرگذاری متغیرهای ژنتیکی بر سلامت، یک چالش باقی مانده است؛ چونکه بیشتر این متغیرها، در قسمت هایی از ژنوم قرار گرفته اند که پروتئین نمی سازند. این متغیرها، “متغیرهای ژنتیکی کدگذاری نشده” نام دارند و نمی توان نقش مهم آنها را انکار کرد.
“وان” اضافه کرد: ما با عنایت به متغیرهای کدگذاری نشده و نقش مهم آنها، تصمیم گرفتیم ارتباط این متغیرها را با ژن هایی که با آنها در تعامل هستند، با استفاده از نقشه تعامل “کروماتین” (Chromatin) در مغز انسان نشان دهیم.
کروماتین، ساختار فشرده DNA و پروتئین های درون سلول ها است که به حفظ سلامت عادی انسان کمک می نماید.
“وان” و همکارانش از این نقشه برای شناسایی ژن ها و اصول بیولوژیکی مربوط به ۹ اختلال متفاوت مغز همچون اسکیزوفرنی، اوتیسم، افسردگی و اختلال دوقطبی و همینطور اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده کردند.

پژوهشگران با استفاده از اچ- ماگما توانستند ارتباط میان متغیرهای کدگذاری نشده و ژن هایی که با آنها در تعامل هستند، نشان دهند.
هدف نهایی پژوهشگران این است که استفاده از ابزار جدید خویش را گسترش دهند و به افرادی که از بیماری های در رابطه با مغز رنج می برند، کمک کنند.
این پژوهش، در مجله “Nature Neuroscience” به چاپ رسید.