شکار و کنترل اتم ها به صورت انفرادی برای نخستین بار

به گزارش نیوزتل محققان نیوزلندی برای اولین بار موفق شدند اتم هایی را به صورت انفرادی کنترل و شکار کرده و تعاملات آنها را بررسی نمایند.

به گزارش نیوزتل به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، کسب توانایی کنترل و نگهداری اتم ها توسط انسان دستاوردی بسیار بزرگ به حساب می آید که علم فیزیک کوانتوم را چند گام به جلو خواهد برد.
پژوهشگران پس از شکار و کنترل اتم های مجزا توانستند برای نخستین بار تعاملات آنها با یکدیگر را به صورت دقیق و با دقتی بی سابقه زیر نظر بگیرند.
فیزیکدانان برای شکار اتم ها و کنترل آنها از تجهیزات مختلف لیزری، آینه های متعدد، یک محفظه خلاء ویژه و میکروسکوپ های گوناگونی بهره برده اند. البته فعلاً اطلاعات فنی بیشتری در این حوزه منتشر نشده، اما به این نکته اشاره شده که این تجهیزات برای به دام انداختن و سردکردن سه اتم در دمای یک میلیونیوم کلوین به کار رفته اند. برای این کار اشعه های لیزر با تمرکز بسیار بالا به درون محفظه خلأ تابانده شده اند.

این تحقیق علمی باعث افزایش دانش بشر در مورد نحوه تصادم اتم ها و نحوه واکنش اتم ها در مقابل برخوردهای مختلف شده است. با تکمیل این روش علمی، بشر در آینده با کنترل اتم های مختلف قادر به خلق مولکول هایی خواهد بود که هر یک از آنها بر حسب نیاز و علایق بشر دارای ترکیبات شیمیایی دلخواه دانشمندان هستند.
از این طریق می توان کامپیوتر های کوانتومی قدرتمند با توان پردازش بسیار بالا و امکانات فوق العاده خلق کرد و همین طور ترکیبات مولکولی فوق العاده ای را خلق کرد که تاکنون در جهان وجود نداشته اند.