با حضور رئیس جمهور؛ جلسه شورایعالی فضای مجازی عصر امروز

به گزارش نیوزتل جلسه شورایعالی فضای مجازی عصر امروز (شنبه) با حضور رئیس جمهور برگزار می گردد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، این جلسه با حضور رؤسای قوا و اعضای حقیقی و حقوقی شورایعالی فضای مجازی برگزار می گردد.
مطابق با حکم تشکیل شورایعالی فضای مجازی، این شورا باید حداقل ماهانه یکبار تشکیل جلسه دهد که با عنایت به مبحث در دستور کار این شورا که بررسی طرح «کلان شبکه ملی اطلاعات» است، به نظر می آید تشکیل جلسات این شورا، روند سریع تری به خود گرفته است و با وجود اینکه پیش از این، این جلسات هر دو ماه یکبار یا ماهی یکبار برگزار می شد، الان به هر سه هفته یکبار کاهش پیدا کرده است.
موضوع دستور کار جلسه امروز شورایعالی فضای مجازی احتمالاً ادامه بررسی طرح «کلان شبکه ملی اطلاعات» است. این مورد طی دو جلسه گذشته شورا هم در دستور بررسی شورایعالی فضای مجازی قرار داشت.
مصوبات جلسه گذشته در جلسه قبلی شورایعالی فضای مجازی، بخشی از طرح «کلان شبکه ملی اطلاعات» به تصویب رسید. رضا تقی پور انوری، عضو شورایعالی فضای مجازی درباره جزئیات مصوبات این جلسه پیش از این به مهر اظهار داشته بود: در این نشست ۳ ماده از طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پیش رفت و به تصویب شورا رسید. این ۳ ماده شامل مقدمه طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، خط مشی حاکم بر این شبکه و اهداف راهبردی و عملیاتی است. با عنایت به اهمیت مبحث و زمان بر بودن بررسی این مفاد که هر کدام شامل چندین بند بود، در جلسات آتی هم شورایعالی فضای مجازی به ادامه بررسی این طرح، می پردازد. وی توضیح داد: طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که از جانب وزارت ارتباطات به شورایعالی فضای مجازی عرضه شده است، طی یک ماه اخیر در کارگروهی متشکل از اعضای حقیقی شورا و معاونان مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه روز گذشته شورا، قسمت هایی از آن به تصویب رسید. بررسی اسناد شبکه ملی اطلاعات در جلسات آینده شورا ادامه دارد تقی پور با اشاره به اینکه بررسی های کارگروه در مورد این طرح همچنان ادامه دارد و در جلسات آتی شورایعالی فضای مجازی هم به بحث گذاشته می شود، اظهار داشت: تابحال ۴ صفحه از سند ۱۰ صفحه مربوط به سند معماری شبکه ملی اطلاعات بررسی و تصویب گردید. عضو شورایعالی فضای مجازی اظهار داشت: الزامات شبکه ملی اطلاعات پیش از این تبیین شده بود و الان با مشخص شدن طرح کلان و چارچوب سند معماری شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در چارچوب تعیین وظیفه کیفی و کمی به دستگاه های مربوطه ابلاغ خواهد گردید. به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، طبق مصوبه جلسه ۱۲ بهمن شورایعالی فضای مجازی، پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه همچون اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده است. همینطور مقرر شد حداقل ۳ قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد شود تا شبکه متوازنی در سراسر کشور داشته باشیم. از جانب دیگر مقرر شد کسب و کارها از اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند و در بخش صنعت داخلی نیز، تولید گوشیهای ساخت داخل به ۲۰ درصد مصرف گوشیهای کشور افزایش یابد و سالانه حدود ۵ درصد رشد خودکفایی در زمینه تجهیزات شبکه ایجاد شود. در جلسه شورایعالی فضای مجازی، مقرر شد سهم اقتصاد دیجیتال و خرده فروشی الکترونیکی حدود ۱۰ درصد اقتصاد کشور را شامل شود و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به صورت کامل تأمین شود.