تلاش برای ساخت داروی جدید؛ محافظت از انسان در مقابل رادیواکتیو با قارچ چرنوبیلی!

به گزارش نیوزتل محقق ناسا تلاش دارد با تحقیق بر قارچ هایی که بعد از واقعه چرنوبیل روی راکتورهای هسته ای روییده و در مقابل اشعه رادیواکتیو مقاوم است، دارویی برای محافظت از انسان دربرابر اشعه های خطرناک بسازد.
به گزارش نیوزتل به نقل از دیلی میل، نوعی قارچ که درون راکتورهای هسته ای چرنوبیل روییده و از اشعه های رادیواکتیو تغذیه می کند، می تواند در مقابل اشعه های مرگبار از انسان محافظت کند. در سال ۱۹۹۱ میلادی و ۵ سال بعد از فاجعه چرنوبیل در اکراین، محققان متوجه قارچ سیاهی شدند که روی دیوارهای راکتورهای هسته ای و مملو از اشعه گاما روییده بود. محققان که از توانایی قارچ برای ادامه حیات در چنین شرایط سختی شگفت زده شده بودند، این میکروارگانیسم را بررسی کردند. آنها متوجه شدند این قارچ در حقیقت به سمت اشعه ها می روید و به نظر می آید نسبت به آنها جذب می شود. دلیل این امر وجود مقادیر زیادی ملانین است. این رنگدانه پوست انسان را تیره تر می کند و قارچ با کمک آن اشعه های مضر را جذب و به انرژی شیمیایی تبدیل می کند. شیوه تبدیل انرژی در این قارچ مشابه تبدیل دی اکسید کربن و کلروفیل به اکسیژن و گلوکز در فرآیند فتوسنتز است. فرآیند جذب اشعه های مضر توسط قارچ «رادیوسنتز» نامیده شده است. درهمین راستا کاتشوری ونکاتسواران یکی از محققان ناسا است که روی این قارچ تحقیق می کند. او اعتقاد دارد با استخراج قدرت جذب رادیواکتیو این گیاه، می توان آنرا به شکل یک دارو تولید کرد که برای محافظت دربرابر اشعه های خطرناک خورشید به کار می رود. چنین دارویی به بیماریان سرطانی که تحت اشعه درمانی قرار می گیرند، مهندسان تاسیسات هسته ای و خلبان های هواپیما کمک می نماید بدون ترس از جذب اشعه های خطرناک به فعالیت خود ادامه دهند. همینطور از قابلیت تبدیل اشعه به انرژی این قارچ می توان برای روشن کردن دستگاه های برقی بهره برد و آنرا معادل زیستی پنل های خورشیدی به حساب آورد.
البته پیشرفت در زمینه استفاده از قارچ برای مقاصد درمانی کند بود. اما در سال های اخیر طی تحقیق ونکاتسواران و یکی از محققان دانشگاه جنوب کالیفرنیا تحقیقی ادامه دار انجام شد که طی آن نمونه هایی از قارچ به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد. هدف ونکاتسواران از پرورش این قارچ در ایستگاه فضایی بین المللی و قرار گرفتن در معرض انبوهی از اشعه های خطرناک، رصد جهش ژنتیک آن بود. نتایج این تحقیق هنوز منتشر نشده اما محققان بی صبرانه منتظر هستند بدانند آیا می توان از این قارچ برای حفاظت در مقابل اشعه های خطرناک بهره برد یا خیر.