یک سیارک هرمی غول پیکر امروز از کنار زمین می گذرد

به گزارش نیوزتل دانشمندان می گویند که یک سیارک هرمی شکل امروز از نزدیکی زمین عبور می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، بنا بر اعلام محققان ” آزمایشگاه پیش رانش جت” ناسا، این سیارک که ابعادش ۱۳۰ در ۵۷ متر است.
این سیارک “VH۵ ۲۰۱۹” نام دارد و از فاصله ۶.۸ میلیون کیلومتری زمین عبور می کند و به رغم اینکه سرعت عبور سیارک ۹.۸ کیلومتر بر ثانیه است، صدمه ای به زمین نمی رسد.
سیارک “VH۵ ۲۰۱۹” حدودا به اندازه هرم “خوفو” در مصر است.
عبور سیارک VH۵ ۲۰۱۹ از کنار زمین در شرایطی است که طی ماه گذشته هم سیارکی غول پیکر معروف به ۲۰۰۰ از کنار زمین عبور کرد.
در سال ۲۰۱۶ میلادی ناسا یک دفتر با نام اختصاری “PDCO” تاسیس کرد که از وجود سیارک هایی که نزدیک زمین می شوند آگاهی پیدا کند.
مطالعات جدید نشان داده است که طی ۲۹۰ میلیون سال گذشته، سیارک های زیادی بوده اند که در حال برخورد با زمین بوده اند و این تعداد سه برابر گذشته های دورتر بوده است.
در زمان دایناسورها، زمانی که یک سیارک به زمین برخورد کرد و منجر به مرگ دایناسورها شد، حدودا اندازه ای به ابعاد ۱۱ در ۸۱ کیلومتر داشت و انفجار آن با برخورد به زمین ۱۰ میلیارد بزرگتر از بمبی بود که باعث انفجار هسته ای هیروشیما شد.
جالب است بدانید حاصل این برخورد منجر به ایجاد یک دهانه برخوردی روی کره زمین شد که “دهانه چیکسالوب” نام دارد که در پایین شبه جزیره یوکاتان در مکزیک مدفون است.
عمق این دهانه حدود ۲۰ کیلومتر است و عنوان بزرگترین دهانه برخوردی در سطح کره زمین را به خود مختص کرده است.
دانشمندان اروپایی و آمریکایی با استفاده از تجهیزات جدید توانسته اند دامنه تخمین زمان برخورد در دهانه چیکسالوب را به ۱۱ هزار سال محدود کرده و بین ۶۶٫۰۳ تا ۶۶٫۰۴ میلیون سال قبل قرار دهند که تقریباً همزمان با انقراض عظیم دایناسورها است.