با فناوری پژوهشگران آمریکایی صورت می گیرد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در تمیز کردن توالت ها

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی، نوعی پوشش لغزنده برای توالت ابداع نموده اند که می تواند به تمیز ماندن آن کمک نماید و نیاز به مصرف آب برای شست و شو را کم کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، روزانه بیشتر از ۱۴۱ میلیارد لیتر آب برای شست و شوی توالت ها مصرف می شود. با وجود جمعیت قابل توجه انسان ها که با مشکل کم آبی روبرو هستند، یافتن راهی برای کاهش مصرف آب، موضوعی بسیار ضروری بنظر می رسد.
پژوهشگران “دانشگاه پنسیلوانیا”(Penn State) در پروژه جدید خود تلاش نموده اند تا مقدار مصرف آب را برای شست و شوی توالت ها، تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
“تاک سینگ وونگ”(Tak-Sing Wong)، استادیار مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا اظهار داشت: ما نوعی پوشش را با الهام از طبیعت ابداع کرده ایم که از ورود باکتری و آلودگی پیشگیری می کند.
این پوشش که با همکاری وونگ و “جینگ وانگ”(Jing Wang)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه پنسیلوانیا ابداع شده، قابلیت استفاده در کاسه سرامیکی توالت را دارد. جهت استفاده از این پوشش، ابتدا باید آنرا روی توالت اسپری کرد تا پلیمرهای پیوند یافته مولکولی به وجود بیایند و اولین گام در ساخت پایه نرم این پوشش برداشته شود.
وونگ اظهار داشت: بعد از اسپری نخست و خشک شدن آن، مولکول هایی روی کاسته توالت پرورش می یابند که مانند تار مو هستند و قطر آنها حدود یک میلیون بار کمتر از قطر تار موی انسان است.
بعد از لایه نرمی که اسپری نخست ایجاد می کند، دومین اسپری، لایه نازک دیگری را اطراف مولکول های شبیه به مو به وجود می آورد که سبب می شوند سطح کاسه توالت، بسیار لغزنده شود.
وونگ اضافه کرد: هنگامی که در آزمایشگاه، این پوشش را روی کاسه توالت قرار دادیم و سپس، مدفوع مصنوعی را روی آن ریختیم، مشاهده کردیم که مدفوع مصنوعی به طرف پایین می لغزد و چیزی از آن روی کاسه توالت باقی نمی ماند.
با توجه به این پوشش لغزنده، امکان پاکسازی کاسه توالت به صورت موثر وجود دارد و پسماندها فقط با مقدار کمی آب تمیز می شود.
وونگ افزود: هدف ما این است تا یک فناوری موثر را به بازار ارائه دهیم که برای همه افراد کارآیی داشته باشد. به جهت اینکه تاثیر فناوری خودرا به بالاترین میزان ممکن برسانیم، باید آنرا از محدوده آزمایشگاه خارج نماییم.
این پژوهش، در مجله “Nature Sustainability” به چاپ رسید.