مارس ۲۰۲۰ برای نخستین بار روی پای خود ایستاد

نیوزتل: مریخ نورد ˮمارس ۲۰۲۰ˮ متعلق به ناسا که آخرین مراحل آماده سازی و سرهم بندی را برای اعزام به سیاره سرخ می گذراند، برای اولین بار به صورت کامل سرهم بندی شد و روی چرخ های خود ایستاد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، کاوشگر “مارس ۲۰۲۰” ناسا که با دقت توسط مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) ساخته شده است، برای نخستین بار بطور کامل سرهم بندی شد و روی چرخ های خود قرار گرفت.
این تمرین که قسمتی از آزمایش ها و ارزیابی های چند هفته ای این مریخ نورد و کاوشگر اکتشافی بدون سرنشین هسته ای همراه با ابزارهای رباتیک است، با موفقیت انجام شد.
علاوه بر مونتاژ اجزای مختلف این مریخ نورد، تکنسین های ناسا آزمایش کردند که این کاوشگر چقدر خوب می تواند در شرایط خلاء و انجماد سیاره سرخ خودرا کنترل کند.
این کاوشگر شش چرخ که این مریخ نورد هم اکنون روی آن نشسته است، نسخه های مهندسی موقت هستند که قبل از آنکه فضاپیمای “مارس ۲۰۲۰” روی پرتابگر قرار بگیرد، مورد آزمایش قرار می گیرد.
هر کدام از چرخ های این گاوشگر ۲۰.۷ اینچ(۵۲.۵ سانتی متر) قطر دارند که نسخه پیشرفته تر از چرخ هایی است که در مریخ نورد “کنجکاوری”(Curiosity) نصب شده اند.
چرخ های مریخ نورد “مارس ۲۰۲۰” مانند “کنجکاوی” از آلومینیوم ساخته شده اند، اما ضخیم تر، محکم تر، عریض تر با عاج های قوی تر هستند. این چرخ ها برای کشش بهتر ۴۸ شکاف دارند. در عین حال، چرخ های جلو و عقب دارای موتورهای مستقل هستند و می توانند ۳۶۰ درجه کامل بچرخند.

این چرخ ها بر روی یک سیستم تعلیق متصل به پایه های تیتانیومی سیاه رنگ در پیکربندی مشابه آنچه در “کنجکاوی” استفاده شده، نصب شده اند. این کار به مریخ نورد اجازه می دهد تا هنگام حرکت با سرعت ۱۵۲ متر بر ساعت در شیب ۴۵ درجه به راحتی حرکت نماید.
ماموریت “مارس ۲۰۲۰” مقرر است در ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شود.
“بن ریگز” مهندس سیستم مکانیکی “مارس ۲۰۲۰” می گوید: بعد از سال ها طراحی، تجزیه و تحلیل و آزمایش، دیدن این مریخ نورد روی چرخ های خود هیجان انگیز است. تیم سازنده مشتاقانه آنرا در آینده ای نه چندان دور در مریخ می بینند.

منبع: